Siden den første Corona-nedlukning har Holbæk Kommune haft stor interesse for, hvilken betydning det vil have får både organisationen og medarbejderne, hvis det i endnu højere grad blev legalt at arbejde hjemme. Derfor lå det lige til højrebenet, at kommunen skulle være en del af det store forskningsprojekt, som HK Kommunal og DTU laver i samarbejde.
Læs om det store forskningsprojekt
- I forbindelse med et arbejdsgruppemøde, hvor vi skulle snakke om ”det ændrede arbejdsbegreb”, eller det vi nu kalder ”det hybride arbejdsliv”, havde vi en session med professor Christine Ipsen fra DTU. Hun spurgte, om vi ville være med bidrage til projektet, som skal undersøge, hvad der sker med medarbejderne og organisationen over til, når man får lov at arbejde mere hybridt. Det syntes vi lød enormt spændende, fortæller fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Holbæk Kommune Tine Grodal Thomsen.
Balance mellem sammenhængskraft og fleksibilitet
Holbæk Kommune har stillet med to forskellige afdelinger, hvor cirka fem medarbejdere fra hver afdeling har deltaget i en workshop én eftermiddag og svaret på et spørgeskema. Derudover skal lederne af afdelingerne have en telefonsamtale med forskerne en gang hver sjette uge.
- Corona har skabt en ny måde vi kan arbejde på for en del af de administrative medarbejdere. Medarbejderne vil det gerne og har samtidig bevist, at de er særdeles effektive, når de arbejder hjemmefra. Nu skal vi til at finde de rigtige balancer, så vi kan bevare sammenhængskraften i vores organisation og samtidig tilgodese den fleksibilitet, der efterspørges, lyder det fra fællestillidsrepræsentanten.
I Holbæk Kommune glæder de sig til at se, hvad der kommer ud af forskningsprojektet. De håber, at det kan give nye perspektiver og retninger for fremtidens arbejdsliv.
Har du lyst til at din arbejdsplads skal bidrage til forskningsprojektet og fremtidens arbejdsliv, så kan I stadig nå at være med. Kontakt HK Kommunals arbejdsmiljøkonsulent, Karen Brøndsholm på Karen.Broendsholm@hk.dk.
Hvad kræver det at være med?
- En workshop (3 timer): For ansatte fra afdelingen
- Et spørgeskema til alle medarbejdere fra afdelingen (10-15 min.)
- Et interview (1,5 time pr. interview): Arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant, leder, facilitetsansvarlig og økonomiansvarlig
- Løbende telefonisk opfølgning hver 6. uge med daglig leder (15-30 min.)
- Aktiviteterne gennemføres i løbet af foråret 2022 og gentages ca. efter et år