Kunder kaster om sig med skældsord og trusler mod butikspersonale, viser ny undersøgelse. Arkivbillede: Colourbox
Det står slemt til med ubehøvlede og aggressive kunder, som desværre er hverdag for mange af HK Handels medlemmer.
Læs hvor slemt det står til her
HK Handel har talt med tre butiksansatte, der alle har oplevet det på egen krop. Læs deres historier her.
Truet med tæsk, mord og voldtægt
Cirka 11 pct. af HK Handels medlemmer har oplevet trusler om vold fra kunder. For de butiksansatte er det 14 pct. En af dem er Oliver, som arbejder i Netto.
Han oplever jævnligt, at kunderne er ubehøvlede. Særligt en episode har dog været ubehagelig. En dag, hvor han skulle lukke butikken, kom to ældre mænd ind to minutter i lukketid. De var meget langsomme, så Oliver bad dem om at finde deres varer hurtigt. I første omgang reagerede de høfligt, men da de kom op til kassen, hvor en ungarbejder sad, opstod en situation, hvor cigaretmaskinen ikke virkede, og hvor de pludselig også skulle bruge noget hundemad.
Det fik bægret til at flyde over for den ene af mændene, som lænede sig ind og sagde ”Havde det været uden for butikken, havde du fået tæsk”. Det blev heldigvis ved truslerne, men da Oliver mødte på arbejde næste dag, havde en af mændene ringet til hans chef og fortalt en masse usande historier om ham.
”Heldigvis kunne min chef se på overvågningskameraerne, at det ikke passede. Så han var meget støttende i den situation”, fortæller Oliver, som dog stadig kan blive utilpas, når det er ved at være lukketid i butikken.
Han fortæller, at hans kæreste, der også arbejder i Netto, har været udsat for en endnu værre episode, hvor en psykisk syg kunde truede med at voldtage og myrde hende, når hun kom ud fra butikken. Da hun kom ud, ventede han på hende. Heldigvis skete der ikke noget, men episoden har mærket hende så meget, at hun har været nødt til at skifte til en anden Netto.
”Her synes jeg godt, at ledelsen kunne have støttet mere op. Hun stod ret alene med det. Hun fik lovet, at hun kunne tale med en psykolog, men her næsten et halvt år senere er der ikke sket noget”, fortæller Oliver.
Overfaldet af kunder
Medarbejderne i HK Handels undersøgelse har oplevet alt fra overfusninger til decideret vold fra kunderne. Nogle er så mærkede af deres oplevelser, at bare det at tale om dem kan være hårdt. Andre er selv mindre påvirkede, men har til gengæld kollegaer, som det er gået hårdt ud over.
Det gælder bl.a. Line, der arbejder på en tankstation. Hun har selv oplevet at få skældsord smidt i hovedet, når der for eksempel er kommet prisstigninger på tankens varer eller ydelser.
”I den slags situationer er jeg heldigvis sådan en, der er bare kan sige ’pyt, det er ham, der er idioten’. Men for mange af mine kollegaer er det hårdt”, fortæller hun.
En kollega oplevede for eksempel at få smidt kage på sig og grove kommentarer om hendes vægt fra en gruppe unge, som hun spurgte om ID, da de skulle købe alkohol.
Det hele er din skyld
Mange danskere har markante holdninger til DSB og Banedanmark. Og når frustrationerne over sporarbejde eller forsinkelser skal ud, så går det ofte ud over de medarbejdere, der bare passer deres job. Det oplever de i 7-Elevens butikker på stationerne, fortæller HK-medlem og medarbejder i en 7-Eleven, Peter.
”Det er stort set dagligt, at kunder kommer ind og lader deres frustrationer gå ud over os, selvom vi jo intent har at med det at gøre”, fortæller han.
En typisk situation kan være, når en kunde skal nå ud i lufthavnen og toget er forsinket.
”Der kan man blive ret utryg, når de kommer ind, er sure og fx bliver ved med at spørge ’hvad vil du gøre ved det’. Heldigvis har vi på arbejdspladsen en kultur, hvor vi er gode til at snakke med hinanden om den slags oplevelser”, siger Peter.
Af hensyn til medarbejderne og deres arbejde har vi valgt at anonymisere dem i denne artikel. Har du også oplevet ubehagelige kunder, og vil du fortælle andre om det? Så skriv til kommunikationhandel@hk.dk.