Mange af HK Handels medlemmer oplever at blive talt grimt eller nedsættende til. Foto: Kim Wendt
”Pædofil”, ”dum”, og ”pas på, jeg ikke omrokerer dine briller til kontaktlinser”.
Det er blandt de kommentarer og trusler, som HK Handels medlemmer har oplevet at få fra kunder. Hele 71 pct. har inden for de seneste 12 måneder oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til, mens 11 pct. er blevet truet verbalt af kunder. Det viser en ny undersøgelse lavet af TeamArbejdsliv for HK Handel, hvori 3.089 medlemmer har deltaget.
Læs om nogle af de mange ubehagelige oplevelser her
Især blandt de butiksansatte, er det noget der fylder. Her er det 81 pct., der har oplevet at blive talt grimt eller nedsættende, mens det er 50 pct. af de kontoransatte og 38 pct. af de lageransatte.
HK Handel tager tendensen meget alvorligt.
”Det er helt uacceptabelt, at så mange ansatte bliver behandlet dårligt af kunderne. Det går hårdt ud over arbejdsmiljøet, når man skal stå model til grimme kommentarer eller endda trusler”, siger formand for HK Handel, Mette Høgh.
Hun efterspørger derfor, at arbejdsgiverne tager et større ansvar.
”Vi har selv lavet et kæmpe oplysningsarbejde i form af kampagner for at sætte fokus på kundernes dårlige opførsel. Men nu er arbejdsgiverne simpelt hen nødt til at tage det alvorligt. Medarbejderne skal ikke gå rundt med ondt i maven og i frygt for at blive overfuset, uden at ledelsen løfter en finger”, siger hun.