Gode kolleger er den enkeltfaktor, flest peger på som vigtig for at trives på jobbet. Derfor opfordrer HK igen i år til at anerkende og hædre de gode kolleger ved at nominere dem til titlen som Danmarks Bedste Kollega. Alle kan være med, og vinderen kåres ved en fest i København i april, hvor også Great Place to Work kårer Danmarks bedste arbejdspladser.

Det er 6. gang, HK kårer Danmarks Bedste Kollega, og måske er der ekstra god grund til at takke og anerkende de gode kolleger i år, mener HK’s næstformand Mads Samsing.

”Der har været nok af mørke skyer over os alle med krig i Ukraine og økonomiske udfordringer det seneste års tid. Før det var der coronaen, som sendte mange hjem og væk fra kollegerne i måneder. Vi ved fra undersøgelser, at noget af det, de hjemsendte savnede mest, var deres kolleger. Andre har haft ekstra meget at se til på deres job, og her er jeg også sikker på, at der er masser af gode kolleger, der fortjener et skulderklap for at holde humøret højt og udvise ekstra stor hjælpsomhed, siger Mads Samsing.

Næstformanden håber, at rigtig mange vil nominere en kollega, for det er vigtigt at anerkende dem, som gør en særlig forskel for andre på arbejdspladsen.

”Vi bruger rigtig meget at vores tid på jobbet, og derfor er det naturligvis vigtigt, at vi trives, mens vi er der. Og i den sammenhæng er de gode kolleger bare helt afgørende, og i stigende grad. Der er mange andre rammer på jobbet, vi kan aftale os til, og som også er vigtige. Det gælder løn, arbejdstider og spændende opgaver. Men gode kolleger – det er noget, vi giver hinanden, og derfor er det så vigtigt at huske at sætte pris på dem”, siger næstformand i HK Mads Samsing.

Ny kategori

Som noget nyt kårer HK i år en kollega i kategorien ”Danmarks mest inkluderende kollega”.

”Det gør vi, fordi kollegaskab også handler om, at alle kan være en del af fællesskabet på en arbejdsplads. Det er vigtigt, at man kan gå på arbejde som den, man er. Derfor hylde vi de kolleger, som gør en ekstra indsats for at inkludere alle”, siger Mads Samsing.

Det er 6. gang, HK kårer Danmarks Bedste Kollega, og hver gang har der været omkring et par tusinde, der har indstillet en helt særlig kollega. Alle kan være med, uanset om de er medlem af HK eller ej, for det er kollegaskabet, det handler om. Eneste krav er, at man stadig er kollega med den, man indstiller. HK kårer også kolleger i 4 underkategorier som Danmarks mest hjælpsomme, mest engagerede, mest ansvarlige eller mest inkluderende kollega.

I løbet af marts findes 10 finalister, som en særligt udpeget jury finder vinderne blandt. I juryen sidder Arbejdsmiljørepræsentant fra atp Erik Kristoffersen, Arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv Anne-Marie Røge Krag, Chefkonsulent ved arbejdspolitisk center i Kommunernes Landsforening Preben Meier Pedersen, Stifter af Foreningen Menneskebiblioteket Ronni Abergel og næstformand for HK Danmark Mads Samsing.

Sådan gør du

• Klik ind på  HK.DK/DBK
  • Skriv lidt om din kollega – der er spørgsmål, som hjælper dig på vej.
  • Vent på, at I bliver inviteret til fest i Tivoli Congress Center hvor vi kårer Danmarks Bedste Kollega den 27. april, hvor også Great Place to Work kårer Danmarks Bedste Arbejdspladser.

Alle, der nominerer en kollega, er med i ugentlige lodtrækninger om en pakke med chokolade for  500 kr.