Rita Bundgaard foto Mikkel Østergaard

Formand for HK Stat Rita Bundgaard. Foto: Mikkel Østergaard

De danske domstole er udfordret af meget lange sagsbehandlingstider. Og det er et kæmpe problem. Sådan lyder budskabet fra justitsminister Peter Hummelgaard (S), som derfor siger til Jyllands Posten (JP) mandag, at regeringen vil styrke domstolene med 200 millioner kroner årligt de næste fire år.

Regeringen vil samtidig annullere planlagte besparelser i perioden for cirka en milliard kroner og derfor lyder det samlede tal fra regeringen på at man vil afsætte 1,8 milliarder kroner over fire år til domstolene på finansloven.

Rita: Regeringen har lyttet til medarbejderne

HK Stat har sammen med en række organisationer på retsområdet forsøgt at gøre folketingets politikere opmærksom på problemerne med flere sager, mere komplekse sager og de deraf stigende sagsbehandlingstider ved landets domstole. Derfor vækker det glæde hos HK Stats formand Rita Bundgaard, at regeringen nu vil styrke området.

LÆS OGSÅ: Bred alliance foreslår strakspakke til trængte domstole

- Det er positivt, at regeringen har erkendt situationen, lyttet til medarbejderne, og nu vil styrke de danske domstole. Det er selvfølgelig helt nødvendigt at stoppe al snak om besparelser, og det er godt at læse i dagens JP, at regeringen erkender, at der er sparet for meget på området, siger Rita Bundgaard.

- Med regeringens forslag er der nu lagt op til ikke bare at stoppe besparelserne, men at styrke domstolene væsentligt, så vi forhåbentlig kan komme i gang med at forkorte de ventetider, som borgere og virksomheder oplever. HK’erne spiller en central rolle i domstolene, men vi er glade for, at ministeren lægger op til at styrke alle faggrupper. Kun ved at samarbejde, kan vi i fællesskab få nedbragt ventetiderne.

LÆS OGSÅ: Bunkerne svulmer ved domstolene

Regeringens udspil skal forhandles med de andre partier på Christiansborg, hvor politikerne i den kommende tid både skal diskutere en ny finanslov for 2024 og en flerårsaftale for domstolene i de kommende år.