HK Stats formand, Rita Bundgaard, holder oplæg ved 'Lær med lyst'-arrangementet på SDU i Odense. Foto: Heidi Lundsgaard
Bussen er ladet med roll-ups, plancher, pjecer, hæfter og gulvtæpper i forskellige farver. Men HK-bussen er også fyldt op med ny viden om læring og gode råd til de statslige HK’ere, da den i denne uge har taget hul på en lille Danmarks-turné på en uge.
Projektet ’Lær med lyst – kend din stil’ gør brug af forskning omkring læring. Og det handler helt simpelt sagt om at få hver enkelt af deltagerne til at finde den læringsstil, som passer til ham eller hende. Men det er slet ikke så simpelt.
LÆS MERE: HK-bussen kører landet rundt
- Først de senere år er vi blevet opmærksomme på de forskellige måder at tage ny lærdom til os. For vi lærer på forskellig vis – og der findes forskellige tilgange til læring og forskellige læringsstile. Derfor er det også et stort problem, at næsten al traditionel undervisning er tilrettelagt på en måde, som kun tilgodeser knapt halvdelen af befolkningen. For alle lærer ikke bedst ved at sidde på en stol, høre på en underviser og se på en tavle eller en række slides på en skærm, siger HK Stats formand, Rita Bundgaard, da hun taler i begyndelsen af besøget på SDU i Odense.
Der er stort fremmøde af HK'ere til workshoppen om læringsstile på SDU. Foto: Heidi Lundsgaard.
Og netop den pointe står klar, da HK’erne ved Danmarks Statistik i København og ved SDU i løbet af en times tid med opgaver og spørgsmål er blevet klar over deres egen kombinerede læringsstil. Det viser sig nemlig, at flere end halvdelen af dem lærer bedst ved nogle af de tilgange, som den traditionelle undervisning ikke gør brug af.
”Det skal være brugbart for modtageren”
For afdelingsleder Karsten Nielsen i Danmarks Statistik står det pludselig klart, at der er god grund til, at nogle af modtagerne af de stofmisbrugerstatistikker, han står for at levere, ikke forstår de oplysninger, de får:
- Vi sidder med vores egen måde at indberette på. Men det er ikke ensbetydende med, at modtageren har samme tilgang og indlæringsevne, som vi har. Det skal være brugbart for modtageren. Og nu forstår jeg, hvorfor det er svært, når vi ikke mødes på samme lærings-kanal. Vi skal forsøge at ramme på alle 4 lærings-skiver, og det kan vi ikke. Men vi må forsøge at ramme flest muligt, siger Karsten Nielsen.
Kan være grundlag for efteruddannelse
Rummet på SDU, hvor HK’erne udsættes for teorierne om læring, er fyldt til randen. Og der er kø og dyb koncentration foran de store plancher med personlige spørgsmål, der afgør den specielle læringsstil. Men der er også smil, når deltagerne med hinanden ’udveksler’ den nye viden om, at man er holistisk-taktil eller analytisk-visuel.
Undervejs i workshoppen skal deltagerne selv krydse af, hvordan de synes, de lærer bedst. Foto: Heidi Lundsgaard.
- Vi er forskellige, når vi arbejder sammen, men også, når vi lærer. Derfor er det så væsentligt at lære om – og bruge – vores læringsstil. Det er noget, vi kan bruge, når vi efteruddanner os. Og det er vigtigt, så vi kan tage nye opgaver, siger chefkonsulent Jakob Ejersbo fra SDU.
HK Stat håber, at de nye tilgange til læring kan blive spredt til flest mulige medlemmer på baggrund af bussens besøg på en udvalgt arbejdsplads i hver af de 7 HK-afdelinger i landet. For der følger også materiale med, som kan benyttes af alle medlemmer, så alle kan blive klogere på deres helt specielle måde at optage – og formidle – oplysninger, læring og arbejdsrutiner på. Læs mere om læringsprojektet på hjemmesiden på hk.dk: ’Lær med lyst – kend din stil’