Ulla Moth-Lund Christensen foto Mikkel Østergaard

Næstformand i HK Stat, Ulla Moth-Lund Christensen, er godt tilfreds med, at "der alligevel kunne findes penge" til børn og familier, som er kommet i klemme ved skilsmisser. Foto: Mikkel Østergaard

Ventetiderne var i forvejen voldsomme på den statslige arbejdsplads, Familieretshuset, der tager sig af juridiske sager om brud i familier – herunder også sager om vold, misbrug og overgreb. Så mange havde svært ved at se logikken i regeringens beslutning sent i august i år, hvor en stor luns af budgettet blev fjernet.

Kritikken fra HK Stat, tænketanken Justitia og andre dele af fagbevægelsen var da også markant. Manglende bevillinger og medfølgende fyringer af 100 medarbejdere i Familieretshuset kunne ikke undgå at gå ud over nogle af de mest skrøbelige børn i Danmark.

LÆS OGSÅ: Skrøbelige danskere rammes af nye nedskæringer

Fyringerne blev sat i værk, men nu har et bredt flertal i Folketinget fundet 129 millioner kroner til Familieretshuset i den såkaldte SSA-reserve. Pengene skal blandt andet bruges til at nedbringe ventetiderne på de børnesagkyndige undersøgelser, som benyttes ved afklaring af konfliktfyldte skilsmissesager.

”Anstændigheden fik sejret”

- Jeg er glad for, at anstændigheden fik sejret. En ting er, at man fyrer 100 medarbejdere på et område, som er hårdt overbebyrdet – men det går også ud over børnene i de ramte familier. Derfor er jeg glad og godt tilfreds med, at der alligevel kunne findes penge, siger næstformanden i HK Stat, Ulla Moth-Lund Christensen.

Socialminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) lægger op til, at det også skal medføre nye ansættelser i Familieretshuset:

- Der er sat penge af til, at der kan være ekstra årsværk i Familieretshuset til at løse opgaverne. Ellers ville det selvfølgelig ikke kunne lade sig gøre, sagde Pernille Rosenkrantz-Theil på pressemødet.

Familieretshuset er grundlagt i 2019 og hører under Social-, Bolig- og Ældreministeriet. Men selv om alle var enige om de gode idéer i det nye familieretslige system, fulgte bevillingerne ikke med. Og snart kæmpede man med lange ventetider og store sagspukler.