netværksdeltagere

En af deltagerne i fleksjobnetværket i Holstebro fik knap 75.000 kroner ud af at deltage i mødet i maj 2023, hvor der var tilbud om tjek af lønsedler og kontrakter. Foto: Anders Trærup.

Et netværk for fleksjobbere rummer mere end blot hyggemøder og snak med andre i samme situation. Det kan også føre til noget så håndgribeligt som et stort og uventet pengebeløb. Det skete for et HK-medlem, da tjek af lønsedler tilfældigvis var på programmet ved et af netværkets møder. 74.451,29 kroner for at være helt præcis.

Mødet foregik i maj 2023 hos HK MidtVest i Holstebro og indeholdt et tilbud om at få kigget ansættelseskontrakter og lønsedler igennem for fejl. Til det formål havde fleksjobnetværkets moderator Per Jensen inviteret faglig konsulent i HK MidtVest Morten Bredahl Carøe med.

Særlig én af deltagernes lønseddel fangede den faglige konsulents interesse.

- Medlemmet er ansat på en arbejdsplads, hvor arbejdsgiveren har tegnet overenskomst, og i henhold til den er der en fritvalgsordning. Som ansat i fleksjob er hun omfattet af ordningen, men den fremgik ikke af hendes lønseddel. Så jeg aftalte med hende, at jeg ville kigge dybere ned i sagen, fortæller Morten Bredahl Carøe, som efterfølgende indhentede flere lønsedler.

- Det viste sig, at gennem de 5 år, som forældelsesfristen går tilbage, har medlemmet ikke fået udbetalt, hvad hun har krav på i henhold til fritvalgsordningen.

Fejlen fremgik af hendes lønudbetalinger, som i perioden 2018-2022 var for en normal fuldtidsansættelse og derefter for et fleksjob.

Oveni det skyldige beløb på i alt 62.432,97 kroner blev der tilskrevet morarenter, og det endte dermed på de næsten 75.000 kroner. Et beløb, som arbejdsgiveren straks anerkendte uden indvendinger.

- Det var et meget glad medlem, der modtog den besked, fortæller Morten Bredahl Carøe.

Med lønnen for september 2023 fik medlemmet pengene udbetalt. Hun har ikke ønsket at medvirke i artiklen.

Om netværk for fleksjobbere i HK MidtVest

• Der er netværksgrupper i Viborg, Herning og Holstebro.
  • Mellem 10 og 15 fleksjobbere i hver gruppe mødes 6 gange om året.
  • De fleste netværksdeltagere er i job, men der kommer også ledige fleksjobbere i netværkene.
  • Foruden erfaringsudvekslinger deltagerne imellem er der faglige emner som løn og uddannelse på programmet

Er du fleksjobber, og vil du deltage i et af HK MidtVests netværk? Så meld dig til her

HK Statbladet var til stede ved netværksmødet i maj 2023. Det kan du læse om her: Netværk for fleksjobbere: Vi er det svageste led