Faaborg

Arkivfoto: Colourbox

Der er et voksende skel mellem borgernes forventninger til den kommunale velfærd og så det serviceniveau, kommunerne rent faktisk kan tilbyde med den nuværende økonomi.

Det er ifølge mange kommunalpolitikere uacceptabelt. I Faaborg-Midtfyn Kommune har den socialdemokratiske borgmester, Hans Stavnsager, taget konsekvensen. Med en kritik af sit eget parti og forholdet til Christiansborg har han meddelt, at han ikke genopstiller ved næste valg. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Det er især samarbejdet med Christiansborg, der slider på Hans Stavnsager. For kommunerne har ikke en chance for at leve op til borgernes forventninger til velfærden, fordi der ikke følger nok penge med fra Christiansborg.

Handler om overskrifter

Hans beslutning om at stoppe i politik skal ses som et opråb.

- Nogle gange virker det som om, at det handler mere om at få den rigtige overskrift i de nationale medier, end det handler om at løse de problemer, som faktisk eksisterer i vores samfund. Det inkluderer også mit eget parti, siger Hans Stavnsager til Fyens Stiftstidende.

Faaborg-Midtfyns borgmester får ifølge Altinget opbakning til sit synspunkt fra andre socialdemokratiske borgmestre. Det gælder blandt andre Albertslunds borgmester, Steen Christiansen, der mener, at der for ofte stilles for store krav, mens der følger for få penge med fra Christiansborg.

Kommunerne bliver ifølge Steen Christiansen alt for tit gjort til sorteper, selvom landspolitikerne er skyld i besparelserne.

Tidligere har HK Kommunals formand, Lene Roed, i en kronik på samme vis gjort sig til talsmand for, at det skaber usunde ubalancer i samfundet, når borgernes berettigede forventninger til velfærd ikke bliver modsvaret af matchende økonomi.

Artiklen er opdateret 17. januar 2024