Penge

Selvom der er kommet nogle pæne cifre på lønsedlen for mange privatansatte HK’ere i løbet af 2023, så er lønfremgangen fortsat punkteret af de seneste års tårnhøje inflation, hvor pengene er blevet mindre værd.

HK Privats lønstatistik for 2023 viser således en samlet lønfremgang på 3,9 procent, hvilket er den højeste siden årene omkring finanskrisen i 2007 og 2008.

På grund af de seneste års høje inflation har HK Privat-medlemmerne dog, som de fleste andre, lidt et reallønstab – alene i 2022 lød det på hele 6,2 procent. Derfor skal der pæne lønstigninger til igen i år, hvis reallønnen skal tilbage på sporet, siger formand for HK Privat, Kim Jung Olsen.

Få Kim Jung Olsens råd til, hvordan man forbereder sig til lønsamtalen her

- Isoleret set er det en rigtig god nyhed, at medlemmernes løn i gennemsnit har taget det største højdespring i 15 år, men det er også meget nødvendigt. Vi er stadig et godt stykke fra målet om at genoprette reallønnen, og derfor bliver forårets lønforhandlinger på virksomhederne afgørende. Her skal der hentes en del, men det burde der også være plads til flere steder, siger han.

Med overenskomstfornyelserne i 2023 blev de medlemmer, der er omfattet af en overenskomst, sikret en stigning på 2 procent på fritvalgslønkontoen. Der skal dog mere til, hvis de seneste års tabte købekraft skal indhentes, understreger Kim Jung Olsen, og det skal hentes ude på de enkelte arbejdspladser i de kommende måneder.

- Som lønmodtager må man ikke glemme, at forhandlingspositionen stadig er overordnet god. Beskæftigelsen er fortsat tårnhøj, ledigheden blandt HK Privat-medlemmerne er meget lav, og mange virksomheder beklager sig fortsat over mangel på arbejdskraft. Derfor burde virksomhederne også have en interesse i at fastholde de ansatte de har, ligesom dem der mangler arbejdskraft må betale lidt ekstra for at rekruttere, siger Kim Jung Olsen.

Se løntopscorerne blandt HK Privats medlemmer her