Gode kolleger er den enkeltfaktor, flest peger på som vigtig for at trives på jobbet.

Derfor opfordrer HK igen i år til at anerkende og hædre de gode kolleger ved at nominere dem til titlen Danmarks Bedste Kollega. Alle kan være med, og vinderen bliver kåret ved en fest i København i april, hvor også Great Place to Work kårer Danmarks bedste arbejdspladser.

- Arbejdet fylder en stor del af vores tid, og vores forhold til kollegerne er afgørende for, hvordan vi trives på jobbet. Det er igen vigtigt for, hvor godt vi klarer vores job. Betydningen af gode kolleger kan ikke overvurderes, siger Inger Stranddorf, afdelingsformand for HK MidtVest.

Det er syvende gang, HK kårer Danmarks Bedste Kollega.

- Jeg ved, der findes masser af gode kolleger i Midt- og Vestjylland, for jeg hører om dem og møder dem, når jeg besøger de lokale arbejdspladser. Jeg håber, at rigtigt mange vil benytte lejligheden til at gøre noget godt for sine kolleger og skabe glæde på arbejdspladsen ved at nominere sin kollega, lyder det fra Inger Stranddorf.

Jeanette Bøgum Broberg blev overrasket i frokoststuen i ABC Lavpris i Videbæk af sine kolleger. (Foto: Lars Holm)

Sidste år var Inger Stranddorf, afdelingsformand for HK MidtVest (til venstre) med til at overraske Jeanette Bøgum Broberg fra ABC Lavpris i Videbæk (til højre), der var blandt de 10 finalister til prisen Danmarks Bedste Kollega 2023. (Arkivfoto: Lars Holm)

Alle kan være med

Alle kan være med i prisuddelingen, uanset om de er medlemmer af HK eller ej, for det er kollegaskabet, det handler om.

Eneste krav er, at du stadig er kollega med den, du indstiller.

HK kårer også kolleger i fire underkategorier som Danmarks mest hjælpsomme, mest engagerede, mest ansvarlige eller mest inkluderende kollega.

Sådan gør du

Klik ind på hk.dk/kollegakarma

Skriv lidt om din kollega – der er spørgsmål, som hjælper dig på vej.

OBS: Fristen er senest den 25. februar 2024.

Vinder kåret ved awardshow

I løbet af marts bliver de 10 finalister fundet.

De vil blive overrasket på deres arbejdspladser af lokale HK-repræsentanter og deres kolleger. Alle finalister bliver inviteret med til kåringen i Falkonersalen på Frederiksberg den 18. april sammen med den kollega, som har nomineret dem.

Vinderen får et gavekort på 25.000 kr. til brug sammen med kollegerne.

Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne:

• Anne-Marie Røge Krag, arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv.
  • Preben Meier Pedersen, Chefkonsulent ved arbejdspolitisk center i Kommunernes Landsforening.
  • Erik B. Kristoffersen, arbejdsmiljørepræsentant hos ATP Udbetaling Danmark i Vordingborg.
  • Ronnie Abergel, Menneskebiblioteket.
  • Mads Samsing, næstformand, HK Danmark.
Artiklen er opdateret 12. februar 2024

Du får fagligt fællesskab

Vær med i det faglige fællesskab på din arbejdsplads. Det er dig og dine kolleger, der vælger tillidsrepræsentanten, der er HK’s lokale repræsentant. Og som kan hjælpe dig i dagligdagen. Et fagligt fællesskab er ikke blot faglig støtte – det er også socialt fællesskab, hvor du har indflydelse på aktiviteter og handlinger.