Mia Marie

Erhvervspsykolog Mie Marie Hye-Hestvang

 

Få erhvervspsykolog Mie Marie Hye-Hestvangs 7 råd til at holde balancen mellem venskab og kollegaskab.

Sørg for, at andre ikke føler sig udenfor

En fare ved at være tætte venner på jobbet er, at det kan blive en lukket fest. De andre kolleger kan få en tydelig oplevelse af, at der er en inderkerne, som søger hinanden og er indforståede.

Man skal ikke holde sine venskaber med kolleger hemmelige, men det er en god ide at tænke over at være sammen på én måde privat og en anden måde på job. På job er det vigtigt for alle at høre til.

Så hvis I til frokosten taler om noget sjovt, I har oplevet i weekenden, så husk at fortælle de andre, at det er, fordi I spiller badminton sammen.

Pas på, at hjemmearbejde ikke deler jer op

I virksomheder, hvor hjemmearbejdsdage er udbredt, kan det være vanskeligt at skabe vennerelationer.

For er man ikke på kontoret samtidig, ses man måske sjældent i det daglige. Samtidig kan der være den fare, at dem, der allerede har tættere relationer, koordinerer deres arbejdsdage, fordi det er hyggeligt at være på kontoret samtidig. Det kan give følelsen hos de andre af, at det ikke er vigtigt, ”om jeg er der”.

Er du en del af inderkredsen, så se jer selv lidt udefra: Hvordan virker jeres sociale relation på andre? Og muliggør, at de kan komme med, hvis de passer ind og selv har lyst.

Aftal, at I stadig må være uenige

Tætte venner på jobbet kan få det svært med at give hinanden feedback. For vi ved, hvad den anden kan slå sig på. Det kan efterlade et rum, hvor vi bliver rygklappere, selvom vi er uenige.

Det er uheldigt, fordi en kultur med feedback mellem medarbejdere sikrer, at man drager vigtig læring.

Den samme fare kan der være ved kolleger, der slet ikke kender hinanden. Her kan man også være bange for at sige, at man er uenig.

Er man gode venner på jobbet, kræver det en samtale om, hvordan man fortsat kan give hinanden kritik og feedback.

Lad ikke venskabet blive en brokkeklub

Tætte kolleger kan omvendt også være mere bramfri over for hinanden. Særligt om ting, man er enige om.

Man kan være hurtigere til at udtale sig negativt om kolleger eller holde hinanden fast i, at noget er irriterende. Det kan give loyalitetsproblemer over for arbejdspladsen.

Derfor er det vigtigt at sondre mellem jargonen på arbejde og i det private. Nogle aftaler, at arbejdet ikke skal tages ind i private snakke og omvendt. På den måde bliver det mindre vanskeligt at navigere i.

Hold øje med, om snakken tager over

Når vi har det rigtig godt med hinanden, kan der gå snakkeklub i den. Nogle gange kan man bruge den første time af arbejdsdagen på at tale om, hvad man lavede i går. Det kan blive en tidsrøver.

Det er vigtigt, at man selv som medarbejder har øje for, at det kan gå ud over det arbejde, man skal have lavet, men også andres mulighed for at arbejde.

Det er jeres ansvar at sikre, at I også får lavet det arbejde, I er ansat til at løse.

Husk, at arbejdet kommer først

Hvis den ene bliver forfremmet, får nye opgaver eller flere ansvarsområder, kan der nogle gange opstå konflikter mellem gode kolleger.

Det kan være svært at glæde sig på vennens vegne, hvis man selv har søgt teamlederstillingen.

Der kan det være en fordel, hvis lederen har blik for jeres tætte relation og taler med jer begge to om, at det er en svær situation.

Men det er også jeres eget ansvar at huske på, at I er på arbejdspladsen for at løse opgaver, og at jeres relation ikke må stå i vejen for det, I er ansat til.

Tag konflikter alvorligt, før de vokser

Opstår der konflikt mellem to kolleger, er det faktisk at foretrække, at de ikke også er venner.

Personlige konflikter, hvor tilliden har lidt et brud, er tit nogle af de sværeste at komme over.

Når vi taler konflikter på arbejdspladser, bunder det ofte i strukturer, værdier eller faglighed, og her kan man med konfliktmægling komme langt.

Men er venner blevet uvenner, kan konfliktmægling være vanskelig at lykkes med, fordi det er ”dig og mig”, der ikke kan med hinanden.

Kilde: Mie Marie Hye-Hestvang Erhvervspsykolog AS3 Transition

Her kan du læse, hvordan Tine og Maja holder balancen mellem venskab og kollegaskab i virkeligheden


Gode kolleger er vigtige for et godt arbejdsliv 

91 % af danskerne mener, at gode kolleger er vigtige for arbejdsglæden, og 94 % synes, det er sjovere at gå på arbejde, når de har det godt med deres kolleger. Det viser en undersøgelse, Norstat lavede for HK i 2025.

I behøver ikke være venner, men vi tilbringer meget tid sammen med vores kolleger, så vores forhold til dem er åbenlyst vigtigt.

Er der noget, du har brug for at tale om - eller få hjælp og vejledning til - så kontakt os.

Vores erfarne vejledere står klar til at lytte, rådgive og støtte dig - også når det handler om psykisk arbejdsmiljø og trivsel på jobbet.

Har du brug for at tale med nogen om dit arbejdsmiljø, så ring til os i HK på 7011 4545.