Du kan i øjeblikket ikke logge ind med NemID på Mit HK , det skyldes en fejl hos NemID.
Du kan logge ind med brugernavn/adgangskode, hvis du tidligere har oprette en, eller du kan anvende MitID
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med NemID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med NemID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med NemID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med NemID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
HK anbefaler vores lægesekretærer at tage sundhedskommunomen, der udbydes på Komponent. Uddannelsen bygger på offentlig forvaltning og administration tilsat en tydelig sundhedsadministrativ vinkel. Du kan tage hele uddannelsen eller starte med det fag, du har mest brug for. Fra uddannelsesstart har du 6 år til at færdiggøre studiet. Du kan vælge at holde pause undervejs, hvis arbejdssituationen eller privatlivet kræver det. Der er mange, der tager et fag pr. semester (et halvt år). Gør du det, har du en hel uddannelse efter 3 år. Sundhedskommunomen afsluttes med et afgangsspeciale.
Den almindelige diplomuddannelse
En diplomuddannelse svarer til en uddannelse på bachelorniveau. For at blive optaget skal du have kompetencer svarende til en erhvervsakademiuddannelse. Det kan opnås ved at tage en kommunom eller sundhedskommunom eller gennem arbejdserfaring. Der er således mange lægesekretærer, der kan have kompetencer svarende til erhvervsakademiniveauet på baggrund af f.eks. deres mange års arbejdserfaring, kurser eller lignende. Hvis du er i tvivl, om du opfylder adgangskravene, kan du kontakte en studievejleder på VIA.
Se kontaktoplysninger på via.dk
Den fleksible diplomuddannelse
En fleksibel diplomuddannelse er en diplomuddannelse, hvor du sammensætter uddannelsen af fag fra forskellige studieordninger. Der findes endnu ikke en diplomuddannelse til lægesekretærer, men vi har sammensat 5 fleksible diplomuddannelsesforløb, der er målrettet hvert af vores 5 fagprofiler. Hvert forløb er på 60 ECTS-point, og når du er færdig med uddannelsen, vil du være på et kompetenceniveau, der svarer til bachelorniveau.
Vi har taget fagene fra 2 studieordninger: Diplom i offentlig forvaltning og administration og den sundhedsfaglige diplomuddannelse. De fleksible uddannelser vi her har sat sammen, er udviklet af VIA University College og HK sammen med lægesekretærer fra privat og offentlig praksis samt ledende lægesekretærer. De 5 pakker er vores bedste bud på hver fagprofil, men da uddannelserne netop er fleksible, er det muligt at bytte fag ud fra de andre pakker, hvis der er noget, der passer endnu bedre ind i dit arbejdsliv.
Fag som kan indgå i uddannelsen:
Fag som kan indgå i uddannelsen:
Fag som indgår i uddannelsen:
Fag som kan indgå i uddannelsen:
Fag som indgår i uddannelsen:
Modulet introducerer den studerende til servicebegrebet og servicedesign, samt servicebegrebets udvikling. Modulet fokuserer analytisk på servicebegrebet i relation til organisationsfortællinger, kultur, roller og praksis i forbindelse med kerneopgaven. Den studerende arbejder med analyse og vurdering af lokale serviceniveauer og hvordan de indgår i planlægning og tilrettelæggelse af arbejdsgange og arbejdsprocesser. Den studerende udvikler egen serviceforståelse og redskaber til at indgå i dialog om serviceforventninger, afstemning af opgavevaretagelse og serviceniveau.
Læs mere på via.dk
Modulets indhold står på to ben. Det ene ben handler om analyse af data, hvor den studerende undervises i at indsamle, bearbejde og præsentere data. I denne del vil centrale begreber og metoder inden for evalueringsteori blive præsenteret, der gør den studerende i stand til at forholde sig kritisk til data kvalitet og udsigelseskraft. Det andet ben belyser de normative implikationer af arbejdet med data i en styringsmæssig kontekst. Den studerende skal tilegne sig en forståelse af, at det er mennesker, der tolker mening ud af det, der måles på. Data skal derfor tænkes ind i den måde, som opgaveløsningen tilrettelægges på, hvor det er afgørende at beslutte, hvad der skal måles på, og hvordan arbejdet med data indgår i organisationens arbejdsgange.
Læs mere på via.dk
Den studerende får indsigt i arbejdet med HR-strategier og en forståelse for organiseringen af HR arbejdet. Endvidere vil den studerende opnå konkrete færdigheder til aktivt og bevidst at arbejde med metoder og værktøjer til at tiltrække, fastholde og udvikle medarbejdere i den offentlige sektor.
Læs mere på via.dk
Den studerende introduceres til den strategiske betydning af den offentlige kommunikation og giver den studerende indsigt i moderne kommunikationsteorier. Modulet fokuserer på mundtlige og skriftlige kommunikative løsninger, som den studerende kan anvende til fremtidige kommunikationsopgaver. Den studerende arbejder med analyse af kommunikation, klart og læsevenligt sprog, mundtlig kommunikation, og webkommunikation. Den studerende får igennem forløbet praktiske værktøjer til planlægning, udformning og gennemførelse af interne og eksterne kommunikationsopgaver i egen organisation.
Læs mere på via.dk
Den studerende introduceres til de seneste årtiers forandringer i den offentlige sektors styring. Modulet omfatter en præsentation af de væsentligste styringsinstrumenter og den måde de fungerer på. Den studerende får indsigt i hvordan styringsinstrumenterne spiller sammen, og hvordan de tilpasses den lokale virkelighed. I forlængelse heraf diskuteres hvilke effekter forskellige styringsinstrumenter har for den enkelte organisations udvikling og deres betydning på den enkelte arbejdsplads, herunder for ledelse og motivation.
Læs mere på via.dk
Den studerende vil i løbet af undervisningen komme til at beskæftige sig med væsentlige dele af den almindelige forvaltningsret. Således gennemgås kravene om lovhjemmel og saglig forvaltning, samt de almindelige regler for sagsbehandling bl.a. reglerne i forvaltningsloven, offentlighedsloven og persondataloven. Endelig gennemgås grundprincipperne for prøvelse af forvaltningsafgørelser ved domstolene, Folketingets Ombudsmand og administrative klageinstanser.
Læs mere på via.dk
Modulets omdrejningspunkt er metode relevant for problemorienteret samfundsvidenskabeligt projektarbejde. En introduktion til videnskabsteori og metodologi danner basis for at arbejde med forskellige teoretiske tilgange til problemstillinger inden for den offentlige sektor og forvaltningen. Den studerende får indsigt i projektarbejdet og trænes i problemformulering og problemafgrænsning, og i at disponere og fremstille en problemstilling kort og præcist, bl.a. i form af en synopsis. På det empiriske område arbejdes der med både kvantitative og kvalitative data og med metoder til at beskrive, sammenligne, tolke og vurdere data.
Læs mere på via.dk
Formålet er at den studerende opnår en øget viden om og indsigt i de grundlæggende processer, i en organisation. Derudover er formålet at den studerende bliver i stand til med denne viden, at kunne analysere sammenhænge og fremkomme med relevante konstruktive vurderinger og løsningsforslag på opståede organisationspsykologiske problemer. Hovedtemaerne i faget introduceres via en indføring i et udvalg af moderne tilgange til det organisationspsykologiske og organisationsteoretiske felt.
Læs mere på via.dk
De studerende vil i løbet af undervisningen komme til at beskæftige sig med retsregler og retspraksis inden for den kollektive arbejdsret og den individuelle ansættelsesret. Herudover behandles de forvaltningsretlige regler af betydning for området.
Læs mere på via.dk
Modulet introducerer den studerende til servicebegrebet og servicedesign, samt servicebegrebets udvikling. Modulet fokuserer analytisk på servicebegrebet i relation til organisationsfortællinger, kultur, roller og praksis i forbindelse med kerneopgaven. Den studerende arbejder med analyse og vurdering af lokale serviceniveauer og hvordan de indgår i planlægning og tilrettelæggelse af arbejdsgange og arbejdsprocesser. Den studerende udvikler egen serviceforståelse og redskaber til at indgå i dialog om serviceforventninger, afstemning af opgavevaretagelse og serviceniveau.
Læs mere på via.dk
Den studerende får indsigt i arbejdet med HR-strategier og en forståelse for organiseringen af HR arbejdet. Endvidere vil den studerende opnå konkrete færdigheder til aktivt og bevidst at arbejde med metoder og værktøjer til at tiltrække, fastholde og udvikle medarbejdere i den offentlige sektor.
Læs mere på via.dk
Budgetlægning og udgiftspolitik. Budgetregler - herunder budgetlovens betydning. Budgetteringsmetoder. Samspillet mellem statens, regionernes og kommunernes budgetlægning. Samspillet mellem budgettets aktører og dets institutionelle rammer. Økonomi- og udgiftsstyring. Ramme- og målstyring. Kontraktstyring. Decentralisering.
Læs mere på via.dk
Modulets omdrejningspunkt er metode relevant for problemorienteret samfundsvidenskabeligt projektarbejde. En introduktion til videnskabsteori og metodologi danner basis for at arbejde med forskellige teoretiske tilgange til problemstillinger inden for den offentlige sektor og forvaltningen. Den studerende får indsigt i projektarbejdet og trænes i problemformulering og problemafgrænsning, og i at disponere og fremstille en problemstilling kort og præcist, bl.a. i form af en synopsis. På det empiriske område arbejdes der med både kvantitative og kvalitative data og med metoder til at beskrive, sammenligne, tolke og vurdere data.
Læs mere på via.dk
Den studerende introduceres til den strategiske betydning af den offentlige kommunikation og giver den studerende indsigt i moderne kommunikationsteorier. Modulet fokuserer på mundtlige og skriftlige kommunikative løsninger, som den studerende kan anvende til fremtidige kommunikationsopgaver. Den studerende arbejder med analyse af kommunikation, klart og læsevenligt sprog, mundtlig kommunikation, og webkommunikation. Den studerende får igennem forløbet praktiske værktøjer til planlægning, udformning og gennemførelse af interne og eksterne kommunikationsopgaver i egen organisation.
Læs mere på via.dk
På modulet får den studerende præsenteret grundbegreber til kontraktstyring, kontraktforløb fra vurdering af behov, indkøb, til kontraktindgåelse og opfølgning samt modeller til kontraktudarbejdelse. Der er fokus på at analysere, udnytte og styre kontrakter optimalt ved alle typer indkøb fra den studerendes egen praksis. I den forbindelse får den studerende forståelse for forvaltningsmæssig ansvarlighed i henhold til godt købmandskab samt gældende praksis for kontrakter i det offentlige. Gennem øvelser og case-arbejde bl.a. fra den studerendes egen arbejdsplads er der fokus på at forstå contract managerens rolle både i projektfasen og i drift samt vigtigheden af optimal IT-understøttelse i hele forretningsgangen fra brugerniveau til informationsledelse. Den studerende får indblik i formidling og forandringsledelse på alle niveauer i organisationen for at opnå optimal tværorganisatorisk aftaleudnyttelse.
Læs mere på via.dk
Fagets formål er at gøre deltagerne i stand til at planlægge og styre udviklingsprojekter. Faget indeholder en grundig indføring i begreber og redskaber til projektledelse.
Læs mere på via.dk
På faget bliver der arbejdet med praksisnære problemstillinger fra de studerendes egne arbejdspladser - eller cases, som ligner. Der arbejdes bl.a. med brug af nøgletal, benchmarking, tidsrække-analyser, modelberegninger og fremskrivninger, cost benefitanalyser, fordelinger, test af hypoteser, stikprøveteori, årsagssammenhænge og regressionsanalyser. De studerende lærer de mest anvendelige og mest benyttede værktøjer til at beskrive, analysere og tolke økonomiske data. Fx metoder til at sammenligne kvalitet og ressourceforbrug. De studerende lærer om begrænsninger og muligheder ved de forskellige metoder og bliver trænet i at forholde sig kritisk til både data og analyseresultater.
Læs mere på via.dk
Modulets omdrejningspunkt er metode relevant for problemorienteret samfundsvidenskabeligt projektarbejde. En introduktion til videnskabsteori og metodologi danner basis for at arbejde med forskellige teoretiske tilgange til problemstillinger inden for den offentlige sektor og forvaltningen. Den studerende får indsigt i projektarbejdet og trænes i problemformulering og problemafgrænsning, og i at disponere og fremstille en problemstilling kort og præcist, bl.a. i form af en synopsis. På det empiriske område arbejdes der med både kvantitative og kvalitative data og med metoder til at beskrive, sammenligne, tolke og vurdere data.
Læs mere på via.dk
Modulet introducerer den studerende til servicebegrebet og servicedesign, samt servicebegrebets udvikling. Modulet fokuserer analytisk på servicebegrebet i relation til organisationsfortællinger, kultur, roller og praksis i forbindelse med kerneopgaven. Den studerende arbejder med analyse og vurdering af lokale serviceniveauer og hvordan de indgår i planlægning og tilrettelæggelse af arbejdsgange og arbejdsprocesser. Den studerende udvikler egen serviceforståelse og redskaber til at indgå i dialog om serviceforventninger, afstemning af opgavevaretagelse og serviceniveau.
Læs mere på via.dk
Med dette modul bliver du bedre til at kommunikere med borgere, patienter, dine kolleger og andre. Du bliver i stand til at forstå hvad der kan være på spil i kommunikationen og du får helt konkrete redskaber som du kan anvende, når du er sammen med borgeren eller kollegaen. Gennem praksisorienteret undervisning får du indsigt i relevante kommunikations teorier og –modeller.
Læs mere på via.dk
Fagets formål er at gøre deltagerne i stand til at planlægge og styre udviklingsprojekter. Faget indeholder en grundig indføring i begreber og redskaber til projektledelse.
Læs mere på via.dk
Modulets indhold står på to ben. Det ene ben handler om analyse af data, hvor den studerende undervises i at indsamle, bearbejde og præsentere data. I denne del vil centrale begreber og metoder inden for evalueringsteori blive præsenteret, der gør den studerende i stand til at forholde sig kritisk til data kvalitet og udsigelseskraft. Det andet ben belyser de normative implikationer af arbejdet med data i en styringsmæssig kontekst. Den studerende skal tilegne sig en forståelse af, at det er mennesker, der tolker mening ud af det, der måles på. Data skal derfor tænkes ind i den måde, som opgaveløsningen tilrettelægges på, hvor det er afgørende at beslutte, hvad der skal måles på, og hvordan arbejdet med data indgår i organisationens arbejdsgange.
Læs mere på via.dk
Læs mere på via.dk
Modulets omdrejningspunkt er metode relevant for problemorienteret samfundsvidenskabeligt projektarbejde. En introduktion til videnskabsteori og metodologi danner basis for at arbejde med forskellige teoretiske tilgange til problemstillinger inden for den offentlige sektor og forvaltningen. Den studerende får indsigt i projektarbejdet og trænes i problemformulering og problemafgrænsning, og i at disponere og fremstille en problemstilling kort og præcist, bl.a. i form af en synopsis. På det empiriske område arbejdes der med både kvantitative og kvalitative data og med metoder til at beskrive, sammenligne, tolke og vurdere data.
Læs mere på via.dk
Med dette modul bliver du bedre til at kommunikere med borgere, patienter, dine kolleger og andre. Du bliver i stand til at forstå hvad der kan være på spil i kommunikationen og du får helt konkrete redskaber som du kan anvende, når du er sammen med borgeren eller kollegaen. Gennem praksisorienteret undervisning får du indsigt i relevante kommunikationsteorier og –modeller.
Læs mere på via.dk
Formålet er at styrke de studerendes forudsætninger for at kunne tilrettelægge og gennemføre en effektiv og serviceminded tilgang til deres arbejdsfunktioner herunder håndteringen af kontakten med borgeren.
Læs mere på via.dk
Med afsæt i professionernes kernefaglighed og samarbejdsformer arbejder den studerende med egne erfaringer fra tværgående samarbejde. Den studerende får indsigt i forandringsteori og organisationskommunikationens betydning for samarbejdet og hvordan økonomiske og juridiske rammer spiller ind i processerne. Den studerende arbejder med at udforme succeskriterier, og at facilitere og evaluere konkrete samarbejder på tværs.
Læs mere på via.dk
Modulet er rettet mod sundhedsprofessionelle, der ønsker at erhverve kompetencer i forhold til at udvikle og styrke kvalitet, kontinuitet og sammenhæng i patient-/brugerforløb i sundhedsvæsenet. Der reflekteres over værdimæssige, juridiske og organisatoriske rammer i forhold til brugerinddragelse og koordinerende funktioner på tværs af faglige - og organisatoriske grænser.
Læs mere på via.dk
Modulets omdrejningspunkt er metode relevant for problemorienteret samfundsvidenskabeligt projektarbejde. En introduktion til videnskabsteori og metodologi danner basis for at arbejde med forskellige teoretiske tilgange til problemstillinger inden for den offentlige sektor og forvaltningen. Den studerende får indsigt i projektarbejdet og trænes i problemformulering og problemafgrænsning, og i at disponere og fremstille en problemstilling kort og præcist, bl.a. i form af en synopsis. På det empiriske område arbejdes der med både kvantitative og kvalitative data og med metoder til at beskrive, sammenligne, tolke og vurdere data.
Læs mere på via.dk
Du opfordres til at tage kontakt til en studievejleder om uddannelsens sammensætning. Hvis, du ønsker en hel fleksibel diplomuddannelse, skal der udarbejdes en uddannelsesplan, det kan studievejlederen give dig mere information om. Du skal have de rette forudsætninger for at kunne starte. Derfor skal du enten have en erhvervsakademiuddannelse eller have en realkompetencevurdering, der kan give dig adgang baseret på din erfaring, kurser og lignende. Kontakt en studievejleder på VIA for at høre nærmere.
Se kontaktoplysninger på via.dk
- Der er ikke et endeligt svar her. Men som udgangspunkt, bør du forsøge at matche fagprofilen til dine arbejdsopgaver. Enten dem du har i dag, eller dem du forventer at have om 3 år.
- Vi kan godt forstå, at det kan være skræmmende, at starte på studie efter at have arbejdet i mange år. Men du skal huske, at du jo også lære mens du arbejder og derfor hele tiden tilegner dig nye kompetencer. Vi ved, at HK’ere ofte klare sig meget godt på studiet. Men hvis du er i tvivl, så tag en snak med studievejlederen.
Log ind med NemID
Du kan altid bruge dit NemID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit NemID