Gå til indhold eller footer
HK logo
Du er nu logget ud
  • Hovedmenu
  • Bliv medlem AR283 - Ansøgning om efterløn Mine breve Find blanketter Min Plan Min jobsøgning Ledighedserklæring Udbetalingskort Feriedagpenge Send dokumenter Kontaktformular
  • Selvbetjening
  • Forside
  • Bliv medlem
  • Medlemskab & fordele
    • Medlemskab & fordele
    • Medlemskab & fordele
    • Meld dig ind
    • Typer af medlemskab
      • Typer af medlemskab
      • Fagforening + a-kasse
      • Fagforening
      • A-kasse
      • Studerende og elever
    • Beregn din pris
    • Fordele som medlem
      • Fordele som medlem
      • Fordele som medlem
      • Kontante medlemsfordele
      • Forsikringer
        • Forsikringer
        • Ansvarsforsikring
        • Indboforsikring
        • Indboforsikring til unge
        • Lønforsikring
        • Ulykkesforsikring
        • Visse Kritiske Sygdomme
      • HK PlusKort
      • Forbrugsforeningen
      • Mobilabonnement
      • Oplevelser
      • Feriehuse i HK
      • OK fagforening
  • A-Kasse
    • A-Kasse
    • A-Kasse
    • Bliv medlem AR283 - Ansøgning om efterløn Mine breve Find blanketter Min Plan Min jobsøgning Ledighedserklæring Udbetalingskort Feriedagpenge Send dokumenter Kontaktformular
    • Selvbetjening
    • Hvis du bliver ledig
      • Hvis du bliver ledig
      • Hvis du bliver ledig
      • Har du fået en opsigelse?
      • Din første dag som ledig
      • Færdig med uddannelse?
      • Ansøg om dagpenge
    • Mens du er ledig
      • Mens du er ledig
      • Mens du er ledig
      • Kurser og uddannelse
        • Kurser og uddannelse
        • 6 ugers jobrettet uddannelse
        • HK's anbefalinger til uddannelse
      • Dagpenge i udlandet
        • Dagpenge i udlandet
        • Hvilke lande kan du rejse til?
        • Særligt for færøerne
        • I et andet EØS-land
      • Frivilligt arbejde
      • Om at være til rådighed
        • Om at være til rådighed
        • Mindre intensiv indsats
      • Sygdom og barsel
      • Min jobsøgning
        • Min jobsøgning
        • Book møde
        • Mine møder
        • Jobsøgningsguide
        • Onlinekursus: Jobnet CV
    • Dagpenge
      • Dagpenge
      • Dagpenge
      • Alt om dagpenge
      • Dagpengesatser
      • Beregn dine dagpenge
      • Har du ret til dagpenge?
      • Supplerende dagpenge
      • Feriedagpenge
      • Freelancer/Selvstændig
      • FAQ dagpenge
    • Du har fået arbejde
    • Efterløn
      • Efterløn
      • Efterløn
      • Alt om efterløn
      • Få et overblik
      • Beregn din efterløn
      • Skattefri præmie
      • Efterlønsalder
      • Hvor meget kan du få i efterløn?
      • Har du ret til efterløn?
      • Ansøg om efterløn
      • Webinarer om efterløn
    • Feriedagpenge
    • Freelancer/Selvstændig
    • Webinarer
    • Værktøjer og blanketter
      • Værktøjer og blanketter
      • Værktøjer og blanketter
      • Udfyld dit udbetalingskort
      • Uddannelse afsluttet
      • Udbetalingsperioder
      • Find blanketter
      • Find pjecer
      • Send dokumenter til os
      • Breve fra HK
      • Min jobsøgning
        • Min jobsøgning
        • Book møde
        • Mine møder
        • Jobsøgningsguide
        • Onlinekursus: Jobnet CV
    • Om a-kassen
      • Om a-kassen
      • Om a-kassen
      • Meld dig ind
      • Organisation og ledelse
      • Kontakt a-kassen
  • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser, nyheder & blogs
    • Kurser og arrangementer
    • Onlinekurser
    • Nyheder
    • Blogs
      • Blogs
      • Blogs
      • Alle bloggere
  • Råd & støtte
    • Råd & støtte
    • Råd & støtte
    • Løn og overenskomst
      • Løn og overenskomst
      • Løn og overenskomst
      • Løn
        • Løn
        • Lønsamtale
        • Mindsteløn og minimumsløn
        • Løntrin
        • Sådan er din løn sat sammen
        • Lønseddelværktøj
      • Overenskomst
        • Overenskomst
        • HK Handels overenskomster
        • HK Kommunals overenskomster
        • HK Privats overenskomster
        • HK Stats overenskomster
        • TIllidsrepræsentant
        • Den danske model
      • Pension
        • Pension
        • Hvad er arbejdsmarkedspension?
        • Seniorpension
        • Tidlig Pension
        • Tjek din pension
      • Ligelønsberegner
      • Tag et LønTjek
    • HK Kollektiv Lønforsikring
    • Rettigheder
      • Rettigheder
      • Rettigheder
      • Arbejdstid
        • Arbejdstid
        • Natarbejde
        • Reglerne helt kort
        • Pauser
      • Barsel
        • Barsel
        • Barselsrettigheder
        • Løn under barsel
        • Far på barsel
        • Ledig og barsel
        • Ferie og barsel
        • Elev på barsel
        • Adoption
      • Ferie
        • Ferie
        • Ferierettigheder
        • Sygdom og ferie
        • Ny ferielov - Alt du skal vide
        • Ferie som opsagt
        • Ferielukket
      • Opsigelse
        • Opsigelse
        • Er opsigelsen saglig
        • Opsigelsesvarsler
        • Fritstilling
        • Frivillig aftale
        • Fyringsrunde
        • Konkurs
        • Hvis du selv siger op
        • Opsagt? Kom godt videre
      • Sygdom
        • Sygdom
        • Fravær ved lægebesøg
        • Sygedagpengeregler
        • Barns første sygedag
        • Det gode sygefraværsforløb
        • Sygeguide.dk
    • Ansættelse
      • Ansættelse
      • Ansættelse
      • Nyt job - det skal du vide
      • Vikar / tidsbegrænset ansættelse
      • Påtale, advarsel og bortvisning
      • Ligebehandling
      • Fleksjob
        • Fleksjob
        • Økonomi i fleksjob
        • Ledig fleksjobber
        • Krav og sanktioner
        • Inddrag HK og tillidsrepræsentanten
        • HK om fleksjob
      • Fritidsjob
        • Fritidsjob
        • Løn, ferie og sygdom
        • Love, regler og sikkerhed
      • Løntilskud
        • Løntilskud
        • Førtidspensionist
        • Jobrotation
        • Seniorjob
        • Trainee-ordning
        • Virksomhedspraktik
        • Andre ordninger
        • FAQ
      • Seniorordning
        • Seniorordning
        • For privatansatte
        • For kommunalt regionsansatte
        • For ansatte i staten
        • For ansatte i butik
    • Arbejdsmiljø
      • Arbejdsmiljø
      • Arbejdsmiljø
      • Arbejd med arbejdsmiljø
        • Arbejd med arbejdsmiljø
        • Virksomhedens arbejdsmiljøopgaver
        • Social kapital
        • God KollegaKarma
        • Spot på arbejdsmiljøet
      • Arbejdsskader
      • Fysisk arbejdsmiljø
        • Fysisk arbejdsmiljø
        • Computerarbejde
        • Indeklima
        • Indretning af arbejdspladsen
        • Løft og arbejdsstillinger
        • Overvågning på jobbet
        • Gravid på job
      • Psykisk arbejdsmiljø
        • Psykisk arbejdsmiljø
        • Forandringer
        • Konflikter
        • Misbrug
        • Mobning
        • Røveri
        • Seksuel chikane
        • Vold og trusler
        • Links til materialer
      • Tema om stress
        • Tema om stress
        • Er du stresset?
        • Løs stress i fællesskab
        • HK mener om stress
    • Lovgivning
      • Lovgivning
      • Lovgivning
      • Funktionærloven
      • Forvaltningsloven
      • Love fra A-Z
      • Få juridisk hjælp af HK
    • Freelancer
      • Freelancer
      • Freelancer
      • Freelancer.dk
      • Kurser og netværk til freelancere
      • Toolbox til freelancere
      • Dine rettigheder
      • Dine pligter
      • Freelancerfordele
      • Servicebureau for freelancere
        • Servicebureau for freelancere
        • Opret opgave
        • Indberet timer og udgifter
        • Afslut opgave
        • Prisguide
        • Prisberegner
        • Lønberegner
      • Kontakt en rådgiver
    • Coronavirus
  • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning & karriere
    • Jobsøgning
      • Jobsøgning
      • Jobsøgning
      • Gode råd til jobsøgning
      • Ansøgning
        • Ansøgning
        • Den motiverede ansøgning
        • Eksempel på ansøgning
        • Analyser jobopslaget
        • Uopfordret ansøgning
        • Videoansøgning
        • Jobsøgning for nyuddannede
        • Elev- og praktikpladsansøgning
        • Ansøgning studiejob
        • Jobsøgning på engelsk
      • Cv
        • Cv
        • Det målrettede cv
        • Eksempel på cv/erhvervserfaring
        • Eksempel på cv/nyuddannet
        • Skabelon på cv
        • Tip til portfolio
      • Få feedback på ansøgning og cv
      • Jobsamtalen
        • Jobsamtalen
        • Gode råd til jobsamtalen
        • Jobsamtalen anden runde
      • Find dit næste job
        • Find dit næste job
        • HK JobBørs
        • Brug LinkedIn og netværk i din jobjagt
    • Karriere & udvikling
      • Karriere & udvikling
      • Karriere & udvikling
      • Ring til Karrieretelefonen
      • Få hjælp til karriereskifte
      • Inspiration og test
        • Inspiration og test
        • Bliv en bedre nybegynder
        • Tjek din personlighed på jobbet
      • Uddannelse og efteruddannelse
        • Uddannelse og efteruddannelse
        • Efter- og videreuddannelse
        • Økonomi i efter- og videreuddannelse
        • Omstillingsfonden
        • Realkompetencevurdering
      • Udvikling i jobbet
        • Udvikling i jobbet
        • Din udvikling
        • MUS-samtalen
        • Udvikling for ledere
      • Kompetenceafklaring
      • Optimer din LinkedIn
      • Kurser for tillidsvalgte
  • Under uddannelse
    • Under uddannelse
    • Under uddannelse
    • Om HK-medlemskab
      • Om HK-medlemskab
      • Om HK-medlemskab
      • Bliv medlem af HK nu
      • Alt det du får med et HK-medlemskab
      • Til dig der snart er færdiguddannet
      • Erhvervsakademiuddannelser
      • Professionsbacheloruddannelser
      • Erhvervsuddannelser
      • Grafiske uddannelser
    • Ungdomsuddannelse
      • Ungdomsuddannelse
      • Ungdomsuddannelse
      • Specielt for dig på ungdomsuddannelse
      • Guide til ungdomsuddannelse
      • Træn mundtlig eksamen
      • Alt om fritidsjob
      • Få besøg på din skole
      • Søg fritids-/studiejob
    • Elev og i praktik
      • Elev og i praktik
      • Elev og i praktik
      • Specielt for elever
      • Elevløn
        • Elevløn
        • Elev i staten
        • Elev i det private
        • Elev i handel
        • Elev i kommune
      • Ferieregler for elever
      • Hvis du bliver syg i elevtiden
      • Må elever arbejde over
      • Elevguide
        • Elevguide
        • Når du begynder som elev
        • Opret en elevklub
        • Få mest ud af din uddannelse
      • Find en elevplads
      • Mød en elev
    • Videregående uddannelse
      • Videregående uddannelse
      • Videregående uddannelse
      • Det kan du bruge HK til
      • Forbedr din studieteknik
      • Tag online-kurser
      • Find et studiejob
      • Bliv klar til eksamen
      • Tips til praktiksøgning
      • Hjælp til dit første job
    • HK tema-artikler for unge
      • HK tema-artikler for unge
      • HK tema-artikler for unge
      • Job
      • Studieliv
      • Eksamen
      • Fritid
      • Modtagere af HK-legater
      • Se alle temaer
    • Find praktikplads og studiejob
      • Find praktikplads og studiejob
      • Find praktikplads og studiejob
      • Find en praktikplads
      • Find et studiejob
      • Få praktikvejledning af HK
    • Fremtiden du fortjener på arbejdsmarkedet
    • HK’s Frontløberuddannelse
  • Om HK
    • Om HK
    • Om HK
    • Det får du som HK-medlem
    • Om organisationen
      • Om organisationen
      • Om organisationen
      • Fakta om HK
        • Fakta om HK
        • Politisk daglig ledelse
        • HK's hovedbestyrelse
        • HK Forbundets organisering
        • HK's medlemmer
        • Aktuelle medlemstal
        • Årsrapporter
        • Løn og honorarer til valgte
        • Politikker og retningslinjer
      • Organisationsdiagram
      • HK's love
      • Klagenævn
      • HK's historie
    • Afdelinger
      • Afdelinger
      • Afdelinger
      • Hovedstaden
        • Hovedstaden
        • HK Handel Hovedstaden
        • HK IMI Hovedstaden
        • HK Kommunal Hovedstaden
        • HK Service Hovedstaden
        • HK Stat Hovedstaden
      • HK Midt
        • HK Midt
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og valgte formænd
        • Sektorer
        • Branchesektioner
        • Seniorklubber
      • MidtVest
        • MidtVest
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Få en personlig karrieresnak
        • Lokale medlemsfordele
        • HK Jobbørs MidtVest
        • Ansatte i HK MidtVest
        • Seniorklubber i HK MidtVest
      • Nordjylland
        • Nordjylland
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og valgte formænd
        • Sektorer og lokalråd
        • Ungdom og seniorer
        • Klubber og netværk
        • Lokal presse
        • Om HK Nordjylland
      • Sjælland
        • Sjælland
        • Forside
        • Adresser og åbningstider
        • Faglige sektorer
        • HK Ungdom Sjælland
        • JobBørs Sjælland
        • Kurser og efteruddannelse
        • Lokale arrangementer
        • Om HK Sjælland
        • Seniorklubber
      • Sydjylland
        • Sydjylland
        • Forside
        • Adresser og åbningstider
        • Lokale kurser og arrangementer
        • Ansatte og formænd
        • Sektorer
        • Seniorklubber
        • Arbejdsskader
        • Jobbørs Sydjylland
      • Østjylland
        • Østjylland
        • Forside
        • Kontakt HK Østjylland
        • Kurser og arrangementer
        • Jobsøgning og karriere
        • Arbejdsmiljø og fleksjob
        • Pressekontakt
        • Om HK Østjylland
        • Faglige sektorer
        • Klubber og foreninger
    • Sektorer
      • Sektorer
      • Sektorer
      • HK Handel
        • HK Handel
        • HK Handels bestyrelse
        • Medarbejdere
        • OK Mærkeordning
        • TR Persondata
      • HK Kommunal
        • HK Kommunal
        • Om HK Kommunal
        • Bestyrelse
        • Sekretariatet
        • Tillidsvalgte
        • Kommunalbladet
        • Fag og netværk
      • HK Privat
        • HK Privat
        • Om HK Privat
        • Den grafiske gruppe
        • Industrigruppen
        • Organisationsgruppen
        • Servicegruppen
        • Sundhedsgruppen
        • Luftfart
        • Netværk
        • Feriehuse
        • HK Privatbladet
      • HK Stat
        • HK Stat
        • Om HK Stat
        • HK Statbladet
        • I form til fremtiden
        • Tillidsvalgt i HK Stat
    • Landsforeninger m.m.
      • Landsforeninger m.m.
      • Landsforeninger m.m.
      • Dansk Laborant-Forening
        • Dansk Laborant-Forening
        • Om DL-F
        • Annoncer og kurser
        • Arbejdsmiljø
        • Laboranten
        • Pjecer
        • Praktikant
        • Studerende
      • DL, Lægesekretærer
      • HK/ABL
        • HK/ABL
        • Jobprofiler
        • OM HK/ABL
      • HK grafisk kommunikation
        • HK grafisk kommunikation
        • Om HK grafisk kommunikation
        • Vedtægter
        • Prisfastsætning
        • Medieaftalerne
        • Ophavsret
        • VISDA
      • HK Seniorer Danmark
      • Samdata
        • Samdata
        • Samdata\HK’s bestyrelse
        • Samdata Magasinet
        • Podcast
        • Forbliv attraktiv
        • Jobjagt
        • Under uddannelse
        • Online kurser
        • Om Samdata
      • HK Ungdom
    • Job i HK
      • Job i HK
      • Job i HK
      • Ledige stillinger
      • HK som arbejdsplads
        • HK som arbejdsplads
        • Kristian Sørensen
        • Anton Gramstrup Larsen
      • Bliv elev i HK
    • Politik
      • Politik
      • Politik
      • HK mener
        • HK mener
        • HK om efteruddannelse
        • HK om stress
        • HK om beskæftigelsesindsatsen
        • HK om ligestilling
        • HK om seksuel chikane
        • HK om EU
        • HK om FN's verdensmål
        • HK om klima
        • Se alle emner
      • Politiske blogs
      • Kongresser i HK
    • Presse
      • Presse
      • Presse
      • Pressekontakter
      • Pressemeddelelser og materialer
    • Kontakt HK
English
MIT HK
Log ind PANE HEADLINE

Log ind med MitID & NemID

Du kan altid logge ind med MitID eller NemID. Hvis du ønsker at oprette eller ændre din personlige adgangskode til HK kræver det login med MitID eller NemID.
Log ind Problemer med login med MitID eller NemID?

Log ind med HK-adgangskode

For at kunne benytte en personlig adgangskode til HK, skal du først oprette en ved at logge ind med NemID. Herefter kan du benytte adgangskoden, hver gang du logger ind.
Problemer med login med adgangskode?

Fejl på Login Med NemID

Du kan i øjeblikket ikke logge ind med NemID på Mit HK , det skyldes en fejl hos NemID.
Du kan logge ind med brugernavn/adgangskode, hvis du tidligere har oprette en, eller du kan anvende MitID

 

Få hjælp til login

NemID eller MitID virker ikke. Hvad gør jeg? Så skal du kontakte supporten hos NemID eller MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.

Få support hos NemID

Få support hos MitID

Skal jeg altid logge ind med NemID eller MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.

Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID eller MitID?
Ja, det kan du godt.

Problemer med
log ind


Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med NemID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode'  på Mit HK.


Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med NemID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.


Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med NemID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.


Skal jeg altid logge ind med NemID?

Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.


Kan jeg nøjes med at bruge mit NemID?

Ja, det kan du godt.


Jeg har  tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00

English

Do you want information in English? Visit our English website.
GO TO OUR ENGLISH SITE

Ring til HK's fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, efterlønsbidrag og medlemskab samt samtaler i Job og Vejledning.

7011 4545

Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Ring til HK's a-kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed

7010 6789

Torsdag 8.00-17.00
Fredag 10.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Chat med en rådgiver

Vi sidder klar ved chatten alle hverdage

Chat med os

Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

  1. Råd & støtte
  2. Arbejdsmiljø
  3. Arbejd med arbejdsmiljø
  4. Social kapital
  • Hvad er social kapital?
  • 3 diamanter og 6 guldkorn
  • Arbejd med social kapital
  • 5 idéer til social kapital
  • Links om social kapital

Social kapital på arbejdspladsen

Social kapital er værdien af stærke samarbejdsrelationer på en arbejdsplads. Fundamentet for social kapital er tillid, retfærdighed og samarbejde, og de tre faktorer har positiv indflydelse på både arbejdsmiljø, produktivitet og kvalitet. Arbejdspladser med høj social kapital undgår mange konflikter. De konflikter, der opstår, bliver håndteret bedre.

Du kan sætte social kapital på dagsordenen både som arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant, leder eller almindelig medarbejder. Her får du en introduktion til social kapital, og hvordan I arbejder med social kapital på din arbejdsplads.

Hvad er social kapital?

Social kapital handler om alt det, en organisation kan udrette med stærke samarbejdsrelationer. Grundtanken i social kapital er, at man ved at opbygge og udnytte stærke relationer i virksomheden på én gang kan gavne kvalitet og effektivitet samt trivsel og godt arbejdsmiljø.

Kapital handler om værdien af en virksomheds ressourcer. Man opgør f.eks. den økonomiske kapital, den fysiske kapital i form af ejendomme, produktionsapparat mv. og den humankapital, der blandt andet ligger i medarbejdernes kompetencer. Også immaterielle værdier som rettigheder eller omdømme er en del af arbejdspladsens samlede værdi.

Kilde: arbejdsmiljoweb.dk
 

Social kapital skaber værdi
Den sociale kapital er den usynlige værdi i stærke indre samarbejdsrelationer. Den sociale kapital omregnes sjældent til økonomisk værdi. Men der er en klar forbindelse mellem et højt niveau af social kapital og blandt andet:

  • Højere kvalitet og produktivitet.
  • Mere innovation og videndeling.
  • Bedre resultater i forhold til kerneopgaven.
  • Øget trivsel og tilfredshed med jobbet.
Tillid, retfærdighed og samarbejde
Arbejdspladsens sociale kapital bygger på 3 faktorer – også kaldet ’de 3 diamanter’:
  • Tillid – et godt samarbejde og samspil bygger på tillid.
  • Retfærdighed – følelsen af at blive retfærdigt behandlet er vigtig for viljen til at samarbejde med både kolleger og ledelse.
  • Samarbejde – medarbejdere og ledere samarbejder om at nå et fælles mål.
Den fælles kerneopgave
Omdrejningspunktet for social kapital på en arbejdsplads er altid den kerneopgave, organisationen er sat i verden for at løse. Det handler med andre ord ikke om at styrke tillid, retfærdighed og samarbejdsevne helt generelt, men meget konkret i forhold til de daglige opgaver og den forskel, man gerne vil gøre.

Høj social kapital gør medarbejderne i stand til at løse kerneopgaven i fællesskab.

Kerneopgaven skal ikke forveksles med kerneydelsen, som er organisationens hovedaktivitet. Kerneopgaven giver fælles retning og handler om den værdi, man giver borgerne eller kunderne. Her er social kapital vigtig, fordi moderne organisationer ofte består af forskellige faggrupper, der skal arbejde koordineret sammen om at løse en kompleks kerneopgave. Det er afgørende for arbejdet med social kapital, at alle forstår, hvordan de selv og andre faggrupper samarbejder om den fælles kerneopgave. At faggrupperne f.eks. kender og respekterer hinandens arbejde, og at de kommunikerer godt, hyppigt og konstruktivt om de opgaver, de skal løse sammen.

Tjekliste: Er jeres kerneopgave klar?
Er kerneopgaven i ental? Hvis kerneopgaven skal give retning i organisationen, skal I kun have én kerneopgave. Flere kerneopgaver betyder, at kursen er sat i flere retninger på samme tid. 

Har I husket borgerne/kunderne? Forståelsen af kerneopgaven skal altid omfatte de borgere eller kunder, som det handler om at gøre en forskel for.

Har I plads til flere fagligheder? At levere kerneopgaven kræver næsten altid mere end én faglighed. Når målet er at skabe fælles retning for hele organisationen, kan én faglighed ikke have monopol på at definere kerneopgaven.

Tre typer relationer
Man skelner ofte mellem tre typer af samarbejdsrelationer og dermed også tre slags social kapital:

• Samlende – internt i den enkelte afdeling eller faggruppe.

• Brobyggende – på tværs af afdelinger eller faggrupper.

• Forbindende – mellem organisationens forskellige niveauer – f.eks. medarbejdere, afdelingsledere og topchefer. 

Hvis I vil arbejde med den sociale kapital i jeres organisation, er det vigtig at skelne mellem de tre typer samarbejdsrelationer. Det, der styrker relationerne inden for den enkelte afdeling, er fx noget andet, end hvad der styrker relationerne mellem medarbejdere og ledelse. En afdeling kan have høj social kapital inden for afdelingen, men lav social kapital i relationen til andre afdelinger eller ledelsen. 

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har udviklet en ny målemetode, som skelner mellem de tre typer samarbejdsrelationer.

  • Læs mere om NFA’s målemetode (Linket er udløbet pr 16/11 2020) 
  • Læs mere om de tre samarbejdsrelationer i guiden ’Social kapital – værdien af samarbejdsrelationer’ (Linket er udløbet pr 28/1 2021)

Guiden bygger på den nyeste danske forskning om de tre slags samarbejdsrelationer, og I finder viden, værktøjer og øvelser til at arbejde med hver relation.

Hvorfor arbejde med social kapital?
Både private og offentlige virksomheder skal øge produktiviteten og kvaliteten og samtidig sørge for god trivsel hos medarbejderne. Social kapital er interessant, fordi man trives bedre på en arbejdsplads, hvor der er høj grad af tillid, retfærdighed og indflydelse på opgaverne. Hvor faggrupper samarbejder på tværs, og hvor ledelse og kolleger anerkender hinandens bidrag og fagligheder. En høj social kapital medfører også høj produktivitet og kvalitet. Med social kapital sætter man fokus på kerneopgaven, og hvad der skal til for at løse den.


Arbejdet med social kapital giver et vigtigt nyt perspektiv til arbejdsmiljøarbejdet. Traditionelt har mange knyttet psykisk arbejdsmiljø tæt til egenskaberne ved selve jobbet; man har talt om f.eks. kontoransattes, læreres eller sosu-assistenters arbejdsmiljø.

Med social kapital får man også blik for alt det på den enkelte arbejdsplads, der fremmer eller hæmmer et godt arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøet i to bankfilialer eller to offentlige institutioner kan være vidt forskelligt – selv om virksomhederne løser præcis de samme opgaver og har de samme faggrupper ansat.

Kilde: arbejdsmiljoweb.dk og HK’s pjece: Sæt social kapital på dagsordenen – og skab godt samarbejde.

3 diamanter og 6 guldkorn

Inden for social kapital arbejder man med forskellige centrale begrebsrammer – ’de 3 diamanter’ og ’de 6 guldkorn’.

’De 3 diamanter’ handler om, hvad der skal til for, at en arbejdsplads har høj social kapital. ’De 6 guldkorn’ handler om, hvad der har betydning for, at den enkelte medarbejder trives i sit job.

'De 3 diamanter’ er fundamentet for arbejdspladsens sociale kapital:
  • Tillid: Det er vigtigt for din trivsel, at din arbejdsgiver, din leder og dine kolleger er troværdige, og at der er gensidig tillid på arbejdspladsen. Kan I f.eks. frit udtrykke jeres meninger og følelser uden at være bange for negative reaktioner? Tillid handler først og fremmest om to ting:
    1.  At der er tillid til, at alle udfører deres arbejde ordentligt.
    2.  At man stoler på hinanden. 
  • Retfærdighed: Retfærdighed på arbejdspladsen handler om, om I bliver behandlet retfærdigt og respektfuldt på arbejdspladsen. Bliver løn, forfremmelser, fyringer, anerkendelse, frynsegoder osv. retfærdigt fordelt? Er processen retfærdig, og får du tilstrækkelig information, når der sker forandringer? Er arbejdspladsens centrale værdier tydelige? Synes du, at I er gode til at håndtere uenigheder og løse konflikter?
  • Samarbejde: Samarbejdet på arbejdspladsen skal være baseret på gensidig tillid og respekt. Det gælder samarbejdet både inden for og mellem de enkelte afdelinger og grupper, og det gælder samarbejdet mellem de ansatte og ledelsen. Respekteres forskellige ønsker, interesser og behov i samarbejdet? Når I frem til resultater, som alle har været en del af?

’De 6 guldkorn’ kendetegner et godt job:

  • Indflydelse: Det drejer sig om indflydelse på dine egne arbejdsforhold, planlægning og udførelse af arbejdet, arbejdspladsens indretning, hvem du arbejder sammen med og arbejdstidens placering.
  • Mening: Dit arbejde skal give mening, og du skal kunne se, hvordan du bidrager til det samlede produkt eller den primære serviceydelse og gør en forskel. Du skal kunne se det overordnede formål med arbejdspladsens produktion eller ydelser, og om det bidrager til noget værdifuldt for kunderne eller samfundet.
  • Forudsigelighed: Forudsigelighed mindsker utryghed og uvished. Det kan være information til tiden, eller at du ved, hvad der sker i den nærmeste fremtid.
  • Social støtte: Social støtte kan komme fra både kolleger og ledere og kan være både praktisk og psykologisk. Kan du f.eks. regne med dine kolleger, og bakker ledelsen dig op, hvis du har brug for hjælp?
  • Belønning: Løn, frynsegoder, karriere, påskønnelse og anerkendelse er eksempler på belønning. Det er vigtigt, at belønning står i forhold til indsatsen. Ellers vil det opfattes som uretfærdigt.
  • Krav: Det er vigtigt, at du ved, hvilke krav der stilles til dig. Kravene til dig skal hverken være så små, at du keder dig, eller så store, at du bliver stresset. Du skal have tid nok til at løse dine opgaver, og du skal vide, hvornår arbejdet er udført godt nok. Krav kan være kvantitative (arbejdsmængde og tempo), følelsesmæssige og sociale.

Arbejd selv med social kapital

I kan arbejde med social kapital på mange niveauer. Fra langvarige, ambitiøse projekter på hele arbejdspladsen til små afgrænsede indsatser for at styrke f.eks. samarbejde og koordinering i en enkelt afdeling.

Tag udgangspunkt i det samarbejde, I allerede har. Det at arbejde med social kapital er en vedvarende proces, som starter der, hvor samarbejdet i forvejen er bedst og tilliden størst.Tit er det første skridt i arbejdet med social kapital at få temaet på den fælles dagsorden. Det kan I gøre ved forskellige anledninger:

  • Det daglige samarbejde med kolleger
  • Det daglige samarbejde med ledelsen
  • APV eller andre undersøgelser
  • Den årlige arbejdsmiljødrøftelse
  • Efteruddannelse
  • Personalemøder
  • Under forandringer
Tal om samarbejde med kollegerne
Tal med hinanden om, hvordan I som kolleger oplever samarbejdet om opgaverne på arbejdspladsen. Snak sammen ved frokosten, på et klubmøde eller et andet møde med kollegerne. Udgangspunktet er samarbejdet om den kerneopgave, I er ansat til at udføre:
  • Er der et godt samarbejde blandt kolleger, faggrupper og afdelinger?
  • Hvad er kerneopgaven, og hvordan løser I den?
  • Er teamets opgaver klart formuleret?
  • Hvordan får I indsigt i de forskellige faggruppers og afdelingers arbejde?
  • Hvad styrker eller nedbryder tillid, retfærdighed og jeres samarbejde?
  • Er beslutningsvejene og rollerne tydelige nok?
  • Hvordan kan I skabe en kultur, hvor alle hjælper hinanden, og problemer løses i fællesskab? 
  • Hjælper man f.eks. kolleger, der har for meget at lave? Hjælper man nye kolleger til rette, selvom det ikke er ens opgave?
Social kapital skal udvikles sammen med ledelsen
Sæt social kapital på dagsordenen der, hvor I mødes med ledelsen. Det kan være ved møder i arbejdsmiljøorganisationen, MED-udvalget, samarbejdsudvalget eller virksomhedsnævnet. Topledelsen skal prioritere indsatsen, hvis det skal nytte. Hvis I ikke allerede har et godt samarbejde med ledelsen, skal I måske have hjælp f.eks. fra fagforeningen, før I starter processen med at udvikle den sociale kapital. Når I er enige om, at I vil arbejde med social kapital, kan I diskutere:
  • Er der et godt samarbejde mellem ledelse og ansatte? 
  • Har ledere og ansatte samme opfattelse af, hvad arbejdsopgaverne går ud på, og hvilke mål der er for dem?
  • Er der respekt for de forskellige faggruppers bidrag til løsning af opgaverne?
  • Bliver man anerkendt for et godt stykke arbejde?
  • Er det de rigtige dele af arbejdet, som måles og dokumenteres?
  • Bliver beslutninger taget på et klart og gennemskueligt grundlag – og kan medarbejderne stole på ledelsens udmeldinger?
  • Ved alle, hvornår og hvordan de kan få indflydelse på beslutningerne?
  • Bliver de ansatte inddraget og hørt, når der skal træffes beslutninger?
  • Bliver arbejdsopgaverne fordelt retfærdigt?
  • Kender ledelsen de ansattes vilkår for at løse opgaverne?
  • Kender de ansatte lederens vilkår og muligheder for at handle?
  • Er der en fælles forståelse af, hvad der kan ændres, og hvad der er vilkår bestemt udefra? 
  • Kan de ansatte give udtryk for deres meninger og følelser?
Mål social kapital I APV og andre undersøgelser
APV og andre undersøgelser (f.eks. trivselsundersøgelser) er en god anledning til at tage temperaturen på, hvordan jeres samarbejde er – om det bygger på tillid og retfærdighed.

Social kapital har betydning for det psykiske arbejdsmiljø – men ikke alle dele som f.eks. arbejdsmængde og arbejdspres. Du kan godt blive slidt ned og udbrændt på en arbejdsplads med høj social kapital. Det kan f.eks. ske, hvis dit og kollegernes engagement betyder, at I ikke passer på jer selv, og ledelsen ikke er opmærksom på det.

Når I skal lave en APV på det psykiske arbejdsmiljø, er tillid og retfærdighed på spil. Tillid og retfærdighed kan nedbrydes, hvis ledelsen ikke tager APV’ens resultater alvorligt og handler på dem. Så I må på forhånd prøve at sikre jer, at ledelsen agter at gøre noget på baggrund af APV’en, og at:
  • Der er en klar ramme for, hvad det er muligt at ændre.
  • Alle kan komme til orde og blive hørt.
  • Alle forslag behandles seriøst – og ledelsen argumenterer for, hvorfor nogle ting evt. ikke prioriteres.
  • Der sker opfølgning og tilbagemelding i afdelinger og teams.
Brug den årlige arbejdsmiljødrøftelse
Alle arbejdspladser skal drøfte planer og strategi for arbejdsmiljøarbejdet én gang om året. Sæt social kapital på dagsordenen på det møde. På den måde får I skabt sammenhæng mellem arbejdsmiljøet og virksomhedens kerneopgave.

Målet er at styrke samarbejdet om kerneopgaven, og at samarbejdet foregår med tillid og retfærdighed. På den måde er det muligt at opløse konflikter og fjerne frustrationer. Når alle – både ledelse og ansatte – tager diskussionen alvorligt, lytter til hinanden og gør deres bedste for at leve op til aftalerne, er I godt i gang med at opbygge social kapital.

Har I brug for efteruddannelse? 

Både ledere og medarbejderrepræsentanter i arbejdsmiljøorganisationen skal have tilbudt 1½ dags efteruddannelse hvert år. Brug den mulighed til at blive uddannet i, hvordan I kan øge den sociale kapital og forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant og leder kan med fordel deltage i temadage og kurser i fællesskab, så det bliver nemmere at omsætte den nye viden til handling på arbejdspladsen.

Flere branchearbejdsmiljøråd har lavet inspirationsmateriale, som I kan tage udgangspunkt i på interne temadage, personalemøder mv.

Diskuter social kapital på personalemøder
Sæt social kapital på personalemødets dagsorden. På mødet kan I lægge op til en snak om disse spørgsmål. Eller I kan tage udgangspunkt i undersøgelser af, hvordan I har det, f.eks. APV:

  • Hvordan er den sociale kapital hos os?
  • Hvad styrker og svækker tillid, retfærdighed og samarbejdsevne hos os?
  • Hvordan samarbejder vi om vores kerneopgave?
  • Hvad er lederes og medarbejderes forståelse af kerneopgaven, og hvordan den skal løses?
  • Er der respekt for de forskellige faggruppers bidrag til løsning af opgaverne?
  • Er der gode muligheder for at samarbejde og være i dialog om arbejdet?
  • Hvor skal vi sætte ind for at styrke den sociale kapital? 
  • Slut mødet af med at beslutte, hvordan I kommer videre. Det er en god ide at lade arbejdsmiljøorganisationen, samarbejdsudvalget eller MED-udvalget arbejde videre med, hvordan den social kapital på arbejdspladsen skal udvikles for at sikre, at hele organisationen fra top til bund prioriterer arbejdet.
Under forandringer
Når der sker forandringer på arbejdspladsen, kommer den sociale kapital under pres. Det kan f.eks. være under nedskæringer, fusioner eller ændringer i strukturen. Men en arbejdsplads med høj social kapital klarer sig bedre igennem forandringer.

Det er vigtigt, at arbejdsmiljøorganisationen, samarbejdsudvalget og MED-udvalget er inddraget i forandringerne og har indflydelse på processen. Det har stor betydning for den sociale kapital og oplevelsen af tillid og retfærdighed i relationen mellem medarbejdere og ledelse. Tillidsvalgte og ansatte kan være med til at værne om tillid og retfærdighed under forandringerne.

I en forandringsproces skal både medarbejdere og ledelse huske:

  • Klar information på rette tidspunkt.
  • Muligheder for dialog med ledelsen.
  • Involvering i, hvordan forandringer gennemføres lokalt.
  • Tillidsfuldt parløb mellem ledelse og tillidsvalgte.
  • Anerkendelse af, at folk kan føle sig utrygge og har behov for dialog og forandringerne.
  • At lederne er ærlige – også når de selv er usikre og i tvivl.
  • Gode muligheder for at samarbejde og være i dialog om opgaver efter forandringen.
  • At kerneopgaven er i fokus i den nye forandring, der er skabt.

5 idéer til social kapital

Her er eksempler på områder, hvor I kan arbejde med at styrke jeres sociale kapital:

1. Sats på at udvikle jeres team og teamstruktur

  • Er teamets opgaver klart formuleret?
  • Har teamet de rette rammer og vilkår?
  • Er beslutningsvejene og rollerne tydelige nok?
  • Har teamkoordinatoren den nødvendige opbakning?

2. Hold møder med mening

  • Er der en klar dagsorden og en tydelig mødeledelse?
  • Holder I fokus på emnet og det, I vil nå frem til?
  • Anser I ”god mødeadfærd” for en vigtig kompetence?

3. Ryst opgaveposen

  • Fordeler I opgaver på en rimelig måde?
  • Er der traditioner eller privilegier, der trænger til et eftersyn?
  • Inddrager I medarbejderne ordentligt i planlægningen?

4. Sæt fokus på ledelse og styring

  • Er førstelinjeledernes opgaver tilstrækkeligt klare?
  • Er det de rigtige dele af arbejdet, I måler og dokumenterer?
  • Hvilke indsatser/faggrupper bliver særligt påskønnet og belønnet?

5. Ansæt folk, der kan samarbejde

  • Ansætter og afskediger I primært ud fra faglige kompetencer – eller lægger I også vægt på evnen til at samarbejde? 
Kilde: Branchearbejdsmiljørådet for Social og Sundhed.

Links: Læs mere om social kapital

Kom godt i gang med social kapital
Inspiration til at opbygge arbejdspladsens sociale kapital. Tjekliste til overvejelser og andre værktøjer. Fra Branchearbejdsmiljørådet for social- og sundhed.

Kom videre med social kapital 
Kom tæt på ledelsesudfordringerne i arbejdet med social kapital. Værktøjet er til dem, der allerede kender til social kapital og gerne vil et skridt længere i arbejdet. Hver udfordring belyses ud fra teoretiske begreber, praktiske øvelser og tjeklister samt erfaringer fra to arbejdspladser. Fra Branchearbejdsmiljørådet for undervisning og forskning.

Fire hurtige om social kapital 
Et værktøj til at skabe et overblik over, hvordan det ser ud med den sociale kapital på jeres arbejdsplads. Fra Branchearbejdsmiljørådet for social- og sundhed.

Inspiration til indsatser der opbygger social kapital 
Fra Branchearbejdsmiljørådet for social- og sundhed. 

Social kapital – rig på relationer
Besøg 5 arbejdspladser og hør, hvad social kapital er hos dem. Eksperter og repræsentanter fra DI, FOA, HK og 3F giver deres bud på social kapital. Casebeskrivelser, gode råd og beskrivelser fra forsknings- og udviklingsprojekter. Fra FIU’s udviklingsenhed. (Linket er udløbet pr 10/5 2021)

Det stærke fællesskab
Materialer og metoder til at sætte social kapital på dagsordenen. Eksempler på udviklingsprojekter på Bispebjerg Hospital og i Odense Kommune. Af BAR SOSU.

De skjulte velfærdsreserver – viden og visioner om offentlig ledelse med social kapital
Mange eksempler og interviews. Af Væksthus for Ledelse.

Social kapital – Inspiration og øvelser til lederen med personaleansvar
Øvelser til dialog om social kapital. Af BAR FOKA.

Trustpilot
OK logo HK en OK fagforening

Mest besøgte indhold på HK.DK

Fagforening

  • Alt om din løn
  • Er du blevet opsagt?
  • Skal du holde ferie?
  • Regler om arbejdstid
  • Alt om overenskomster

A-kasse

  • Læs breve fra HK
  • Find blanketter
  • Udfyld udbetalings-/dagpengekort
  • Se udbetalingsperioder
  • Søg feriedagpenge

Bliv medlem

  • Læs om kontante rabatter og fordele
  • Se alt det du får med et medlemskab
bliv medlem

Kontakt HK

Ring til HK
Fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, efterlønsbidrag og medlemskab samt samtaler i Job og Vejledning.
7011 4545
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Bestil opkald

Ring til
HK's A-Kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed.
7010 6789
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 10.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Bestil opkald

Chat med en
rådgiver

Du kan chatte med os, når du har brug for gode råd, vejledning eller har spørgsmål til dit medlemskab.
Chat med os
Torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00

Find din
lokalafdeling

HK har lokalafdelinger over hele landet, så vi er altid tæt på.
Find afdeling
Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Bliv medlem

Stå stærkere i dit arbejdsliv

bliv medlem
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
  • Skærmdeling
  • Få Læst teksten op

Log ind som medlem

Log ind med NemID
Du kan altid bruge dit NemID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit NemID

log ind