Et "No code"-webinar var lige, hvad Kristian Blond Møller gik og manglede. Foto: Carsten Snejbjerg.

Kristian Blond Møller har travlt. Det er midt på formiddagen i hans kontorfællesskab i en baggård i indre København, og han sidder med øjnene stift rettet mod skærmen. Han undskylder venligt: skal bare lige have sendt en mail, så er han klar til interviewet. Sommerferien nærmer sig, og han er ved at lægge sidste hånd på flere opgaver samt i færd med at lave tilbud på nye, der skal laves efter ferien.

Et par minutter senere er mailen om en opgave med at lave identitet til en food truck (alt fra brand og typografi til tøj) skibet af sted. Vi går i køkkenet, og Kristian sætter kontorfællesskabets kaffemaskine til at brygge en flat white til journalisten og til ham selv en cappuccino, som han forstærker med en ristretto.

Journalisten kommer til kort: Hvad er en ristretto?

- Det er en ekstra stærk espresso, forklarer Kristian.

Han gnider sig i ansigtet og siger, at der er knald på i hans enmandsvirksomhed, sort stue. 

- Men jeg klager ikke over at have travlt, for det var rimelig hårdt sidste år, skynder han sig at sige. 

- Jeg begyndte som selvstændig i sommeren 2019 og var lige begyndt at få nogle faste kunder, da coronaen ramte. Så jeg kunne heller ikke få kompensation, fordi min indtjening først var ved at komme i gang.

Kristian Blond Møller har nok at lave lige nu. Men han vil gerne kunne tilbyde sine kunder endnu mere. Foto: Carsten Snejbjerg.

Digitale mangler

Vi fortrækker til et mødelokale. Kristian fortæller, at han er ved at færdigklippe og lave motion graphics til en opgave med otte film for advokatfirmaet Ret&Råd, og han er også i gang med en lanceringskampagne for biovidenskabsselskabet Chr. Hansen, der skal lancere et nyt produkt og en tilknyttet serviceaftale. 

- Jeg skal lave alt. Video, materialer til sociale medier, print, annoncer, flyers, opremser han.

Han har en professionsbachelor fra Skolen for Visuel Kommunikation i Haderslev og dermed kompetencer inden for både reklame, marketing og grafisk håndværk. Inden han blev selvstændig, har han blandt andet tilbragt seks år på reklamebureauet Umwelt, hvor han primært arbejdede med print og kampagner.

- Så jeg har aldrig rigtig fået bid i de digitale ting, siger han.

Kode uden kode

Til gengæld har Kristian ambitioner om at komme i gang, så han ikke nødvendigvis vil skulle bruge eksterne systemudviklere til for eksempel at levere en færdig hjemmeside. Derfor har han i et stykke tid interesseret sig for den bevægelse, der kaldes ”no code”. No code går i princippet ud på, at man med en række værktøjer kan bygge og forbinde hjemmesider, apps, betalingsmoduler etc. uden at skulle bruge en systemudvikler til at kode.

Han vil ikke helt smide udviklerne på porten, men kun bruge dem, når han ikke selv kan klare opgaven med no code.

- Det begyndte med, at jeg opdagede værktøjet Webflow, som er et no code-hjemmesidesoftware. Du opbygger siden visuelt, og så laves det hele automatisk om til kode, forklarer Kristian

- Jeg vil gerne kunne lave gode basishjemmesider til mine kunder. Det kunne være et redesign, en landing page eller et kampagnesite.

En række no code-værktøjer gør folk uden programmeringserfaring i stand til på egen hånd at bygge relativt komplicerede løsninger. Det tiltaler Kristian Blond Møller. Foto: Carsten Snejbjerg.

Konkret udbytte

Da et HK-nyhedsbrev med tilbud om et no code-webinar i foråret dumpede ind i Kristians indbakke, var han derfor ikke i tvivl om, at det var noget for ham. Han tilmeldte sig straks og kan i dag se tilbage på nogle særdeles udbytterige timer.

- Jeg havde blandt andet haft svært ved at finde en samlet oversigt over no code-værktøjer, så det var rigtig fedt, at Jacob Bøtter, der underviste på webinaret, gennemgik 25 forskellige værktøjer. Der var blandt andet et appværktøj, jeg godt kunne have brugt, da jeg bød ind på en opgave tidligere i år. Nu ved jeg, at det findes, så jeg kan bruge det en anden gang, fortæller Kristian.

- Jacob viste blandt andet også programmet Zapier, som kan få forskellige no code-værktøjer til at tale sammen, for eksempel en hjemmeside med et databaseværktøj eller et betalingsmodul. Mange af de ting, du ville bruge udviklere til før, kan du nu lave med programmer, der automatisk får processerne til at spille sammen. Det var et rigtig godt webinar i det hele taget. Det var fedt, at det varede tre timer, og så er Jacob en mega god formidler.

Vil lære mere

Kristians begejstring er tydelig, mens han fortæller, og snart har han hentet sin bærbare for at vise Jacob Bøtters PowerPoint-gennemgang af de 25 værktøjer.

- Jeg har i hvert fald fået blod på tanden i forhold til at undersøge no code nærmere og måske bruge det i fremtiden, siger han.

- Men jeg er ikke rigtig begyndt endnu, for hvis man tager penge for noget, så skal man også have helt styr på det, man laver. Og jeg har simpelthen ikke haft tid til at sætte mig ordentligt ind i værktøjerne. Men jeg fik i hvert fald den fornemmelse på webinaret, at jeg selv kan lave meget mere, end jeg lige går og tror.

Kristians plan er nu at hyre administrativ hjælp til udformning af tilbud, fakturering og den slags, så han forhåbentlig kan frigøre noget tid til at dygtiggøre sig i no code.

- Jeg skal tage mig tid til at lave en strategi for, hvor jeg gerne vil hen. Det er lidt svært når jeg har så travlt. Jeg har købt et Webflow-kursus, men ikke haft tid til det endnu. Alene videoerne tager 18 timer at se. Så det skal planlægges, siger han.

- Jeg vil gerne derhen, hvor jeg kan lave hele pakken med print, bannere, film, landingpage og det visuelle. Overordnet er det mit mål med tiden at opbygge kompetencer og netværk til at kunne levere som et bureau – uden at være det.

Ny kursusrække i september

 
Fra 1. september kører en ny omgang DigiTAL med Fremtiden, og du kan stadig nå at tilmelde dig ganske gratis. Der er kurser om blandt andet annoncering på digitale medier, værktøjet Google Analytics og hvordan man bygger en chatbot.
 
Program og tilmelding på www.digitalmedfremtiden.dk