Joanne Colding Pedersen fotograferet dagen før, hun startede i sit nye job som chef for 15 medarbejdere. Fotos: Carsten Snejbjerg
- Tror du, det klarer op?
Joanne Colding Pedersen sender et granskende blik gennem stuevinduerne og ud over det nordsjællandske landskab. Sneen daler støt i store, bløde fnug, der bliver liggende på marken over for huset, og folk med sommerdæk kommer på glatis i rundkørslen nogle hundrede meter væk.
Det er onsdag den 1. december om formiddagen.
Vinterens første snefald bevæger sig fra vest ind over Danmark, og om et par timer skal Joanne køre fra Helsingør til Kolding. Næste morgen kl. 9 skal hun nemlig møde ind på sit nye job i Vattenfalls kontor for projektstyring, hvor hun skal være chef for en afdeling med 15 medarbejdere.
Chef for 15
For Joannes vedkommende minder det nye job ikke helt om det gamle.
I sine 12 år i Ørsted har hun arbejdet i forskellige relativt klassiske administrative stillinger, senest som chefsekretær i koncernens afdeling for kvalitet, sundhed og miljø.
- Jeg supporterede vores afdelingsleder med kalenderstyring, stod for mødeaktiviteter, samlede punkter ind til dagsordenen, havde ansvar for dokumenthåndtering og løste forskellige interne kommunikationsopgaver, fortæller hun.
Joanne i det lidt bekymrende snevejr blot et par timer inden afgangen mod Kolding.
I det nye job skal hun kun styre sin egen kalender.
- Jeg skal være leder for Vattenfalls 15 projektadministrationsmedarbejdere, som sidder rundt omkring i Europa. Tre er i Kolding, og så er de ellers spredt ud over Tyskland, Holland, England og Sverige, siger hun.
Rigtig meget udvikling
Joanne forklarer, at Vattenfall var ude efter en stærk administrativ profil til at udvikle afdelingen. Hun mener selv, at hun ikke havde fået stillingen, hvis hun havde søgt den for fem år siden. Hun havde simpelthen ikke kompetencerne til det. Men siden da har især to ting styrket hendes profil væsentligt.
Den ene er, at hun har taget en akademiuddannelse i kommunikation.
Den anden er, at hun de sidste fire år har været tillidsrepræsentant.
- Begge dele har været vigtige, men mest det at jeg har været tillidsrepræsentant. Den rolle har givet mig rigtig meget, siger Joanne og begynder at remse op:
- Jeg har lært at repræsentere en stor gruppe personer og tale deres sag. Jeg har lært at få budskaber tydeligt igennem. Jeg har ikke mindst i kraft af HK’s virkelig gode tillidsrepræsentantuddannelse lært om psykologi og forhandling og blandt andet praktiseret det i de årlige lønforhandlinger på Ørsted. Jeg har siddet i SU (samarbejdsudvalg, red.) både lokalt og i Ørsteds hovedsamarbejdsudvalg, hvor jeg har lært en masse om at lytte, samarbejde og udforme politikker. Og så har jeg som tillidsrepræsentant skullet finde ud af, hvad der rører sig blandt kollegerne og være god til komme rundt og tale med folk. Så jeg er også blevet ret stærk til at skabe relationer.
- Alt i alt synes jeg, det har givet mig rigtig meget udvikling, opsummerer Joanne.
Joanne tror ikke, hun havde fået jobbet, hvis hun havde søgt det for 5 år siden.
Hun kommer i tanke om endnu en ting.
- Det har været med til at åbne mine øjne for at arbejde med ledelse, at jeg de sidste år har haft ansvaret for vores kontorelever. Jeg synes, det er en rigtig dejlig at rolle at give min passion for faget videre, lede andre og udvikle dem. I mit nye job er der et kraftigt element af fjernledelse, eftersom de fleste af mine medarbejdere ikke sidder i Danmark. Der kommer mit ansvar for eleverne mig til gode. De blev jo sendt hjem under coronanedlukningen. Derfor har jeg i en længere periode skullet motivere og lede dem online.
Fortsat forskel
For Joanne betyder det nye lederjob et farvel til rollen som tillidsrepræsentant. Men hun er hurtig til at påpege, at det ikke nødvendigvis er det samme som et farvel til de kampe, der har optaget hende som tillidsrepræsentant.
- Vattenfall ville gerne have en faglig profil, fordi jeg skal være med til at udvikle området. Hvordan kan vi optimere de administrative processer, hvordan kan vi skabe mere værdi? Jeg skal være med til at synliggøre faget internt og udvikle den administrative rolle, og det giver rigtig god mening for mig at skulle være med til det. For jeg har ikke selv oplevet at have en leder, der vidste, hvordan de skulle udvikle mig som administrativ, siger hun.
- Min egen erfaring er nok, at vi administrative er ligesom olien, der får tandhjulene til at køre. Der bliver først for alvor sat pris på vores værdi, når vi er fraværende, for eksempel på grund af sygdom eller ferie. Tidligere har jeg arbejdet for at få et talentprogram for administrative i Ørsted. Det lykkedes mig desværre aldrig, men sådan noget får jeg jo mulighed for at arbejde mere med nu. Jeg skal være med til at skabe karriereveje for mine medarbejdere, og på den måde vil jeg stadig arbejde med at gøre en forskel for de administrative. Måske kan jeg nu gøre det med en større stemme end før.
Efterskrift:
Joanne nåede til Kolding i god behold. Allerede på strækningen mellem Helsingør og København var sneen væk, og selv om det var en våd og blæsende dag, og hun ramlede ind i trafikpropper omkring København og igen omkring Kolding, nåede hun fint frem.
Næste dag mødte Joanne ind og blev taget imod af sin ”onboarding buddy”, Stine. Hun var til introdag med andre nyansatte, spiste frokost med sine nye kolleger og havde opstartsmøde med sin nye chef.
Efterfølgende skrev hun i en mail til IMI-bladet: ”Alt i alt en rigtig fin dag, og jeg var helt høj, da jeg kørte hjemad igen. Jeg kunne mærke, at det var det helt rigtige jobskifte, og jeg glæder mig til at lære mit team at kende og se, hvordan jeg kan gøre en forskel for både dem og faget.”