
"Vi har adskillige gange gjort opmærksom på det helt urimeligt store arbejdspres i borgerservice," siger HK Kommunals formand, der er meget tilfreds med udsættelsen af tidsfristen for overgang til MitID.
”Ekstraordinær situation rykker sluttidspunktet for overgang til MitID”. Sådan lyder overskriften på en meddelelse fra Digitaliseringsstyrelsen.
1,6 millioner borger mangler fortsat at blive oprettet i MitID, og styrelsen erkender, at disse borgere for tiden har vanskeligt ved at få hjælp fra borgerservice i kommunerne. Her oplever man nemlig et ”uforudset pres” på grund af de mange flygtninge fra Ukraine, ændrede pasregler og folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet.
Den tidligere frist var 30. juni, og der er lydt adskillige meldinger om, at det har været en enorm opgave med ekstremt mange borgerhenvendelser, som har krævet ekstra bemanding i borgerservice.
HK Kommunals formand er meget glad for de fire måneders udsættelse af fristen:
- Vi har adskillige gange gjort opmærksom på det helt urimeligt store arbejdspres i borgerservice og de lige så urimeligt lange ventetider for borgerne. Antallet af borgere, der har brug for hjælp til at komme på MitID er langt større, end Digitaliseringsstyrelsen havde forventet, og samtidig er der mange andre hasteopgaver at tage sig af. På den baggrund hilser jeg det velkommen, at der nu er mulighed for at få lidt mere ro på, siger Lene Roed.
Digitaliseringsstyrelsen skriver i meddelelsen, at udrulningen af MitID fortsat vil foregå i et højt tempo, ”så flest mulige er flyttet pr. 30. juni 2022”.