Vi ved det godt – det er bare pokkers svært at holde fast i, når kalenderen er som et væg-til-væg-tæppe, og indbakken er under konstant bombardement af e-mails. Men: Din hjerne og din krop har brug for pauser og hvile. Det er i restitutionen – variationen mellem aktivitet og hvile –  at vi genoplader celle-batterierne og bliver klar til nye opgaver.

7 gode råd til sommerferien

Med sommeren lige for døren gentager vi derfor ledelsesekspert Lis Lyngbjergs gode råd til en god sommerferie for dig som leder:

  1. Overvej, hvilken ferie du har brug for: Storby- og oplevelsesferie, afslapning (fx badeferie), eller decideret retreat/restitution?
  2. Bloker den sidste uge op til ferien i din kalender og den første uge efter start, så du kan forberede dig og lukke ordentligt ned og op igen uden at bruge feriedage på det. Sæt autosvar på mailen og afstem med kolleger og medarbejdere, hvornår de må kontakte dig.
  3. USA: Udskyd, Slet og Aflys alt det, som ikke er uopsætteligt. Og hold gerne fire ugers sammenhængende sommerferie, hvis du kan.
  4. Gear ned i starten af ferien, hvor du godt kan være ’sitrende’. Start med at vaske tøj, rydde op og sove ud.
  5. Hold ferie, se venner, hyg dig med familien. Hold fri-fri, hvis du har behov for det.
  6. Hjernen er indrettet til aktivitet om dagen og til at sove om natten. Få derfor evt. søvnproblemer på plads. Sørg for at spise morgenmad og lægge aktiviteter om formiddagen. Husk frokosten, selvom du er i gang med alt muligt. Efter den bliver du typisk døsig og træt, og en middagslur kan være helt på sin plads
  7. Luk først helt op igen for kalender og e-mails efter ferien.

Læs mere på Lis Lyngbjergs hjemmeside
Her kan du læse mere om, hvad restitution og pauser betyder for dig: