Stefanie Sloth Hansen arbejder bedst ved spisebordet i stuen, hvor hun kan koncentrere sig uden afbrydelser og samtidig sidde i et åbent rum, der er rart at være i. Foto: Carsten Snejbjerg.

Hvordan gik det til, at du blev selvstændig med egen virksomhed?

Jeg sagde mit tidligere job op, fordi det bare ikke er mig at sidde i et storrumskontor. Alle de der telefoner og at man hele tiden bliver prikket på skulderen af kolleger. Det havde jeg ikke lyst til mere. Nu arbejder jeg hjemme her fra min egen stue, og det passer mig virkelig godt.

Hvordan får du kunder?

Jeg har en stor, fast kunde, som jeg laver opgaver for hver måned. Det er Camp Adventure, som har skovtårnet syd for Haslev. Jeg er uddannet multimediedesigner fra KEA og har taget en overbygning som digital konceptudvikler, og jeg har lavet deres visuelle identitet og alle mulige grafiske opgaver. Og så har jeg ellers været så heldig, at mine kunder har været søde til at anbefale mig til andre, så det er gået ret godt, uden at jeg selv har været opsøgende. Men der har da været måneder, hvor jeg ikke lige kunne trække løn ud til mig selv og har måttet tage lidt af opsparingen.

Hvordan ser en normal arbejdsdag ud for dig?

Jeg står op cirka klokken 8 og går en rigtig lang tur med min hund, og så sætter jeg mig og arbejder et par timer ved vores spisebord. Vi har faktisk også et kontor, men jeg kan bedre lide at sidde i stuen, som er et meget mere åbent rum. Så laver jeg pilates eller yoga for få et afbræk, og så arbejder jeg igen til 15-16-tiden. Sidste måned tror jeg, jeg kom op på 80 timer i alt.

Det lyder som en misundelsesværdig work-life-balance?

Ja, men når man arbejder kreativt, kører arbejdet også hele tiden oppe i hjernen, selvom man ikke lige sidder ved computeren. Jeg kan sagtens tænke på, hvordan jeg skal lave et logo, når jeg går tur, laver yoga eller er i bad. Jeg bruger også meget tid på at sidde med min telefon og researche på Instagram eller TikTok.

Den løbende kompetenceudvikling klarer Stefanie til dels gennem sociale medier. Foto: Carsten Snejbjerg.

Kan du forklare, hvordan du helt lavpraktisk bruger Instagram og TikTok til research?

 TikTok finder jeg især virkelig meget praktisk inspiration. For eksempel til hvordan jeg får en bedre arbejdsproces i Premiere Pro. Når jeg sidder med en ny opgave og mangler idéer, kigger jeg lige alt det, jeg har gemt, igennem for at se, om der er noget, jeg kan bruge. Så det bruger jeg virkelig meget. Kreativ inspiration får jeg især fra Instagram, som jeg også bruger meget til at søge inspiration til former og farver og lækre designs. Og så bruger jeg selvfølgelig Pinterest til mood boards.

Mærker du et behov for at udvikle dine kompetencer og lære nye ting?

Ja, jeg er også kommet med på AI-bølgen, og jeg elsker det. For det gør jo bare det hele meget nemmere og hurtigere. Jeg kan få ChatGPT til lige at komme med en række forslag til slogans til et nyt logo, jeg arbejder på. Om ikke andet så for at få sat nogle tanker i gang. Og billedredigering er blevet så meget lettere med Adobes AI-værktøjer, hvor jeg kan udvide de billeder, jeg sidder og arbejder med, eller tilføje noget nyt i dem. Jeg brugte det for eksempel forleden, hvor en person på billedet kiggede den forkerte vej. Så kunne programmet lige ændre det. Det er virkelig en life saver.

Lærer du dig selv alle de ting?

Jeg bruger faktisk HK rigtig meget, de tilbyder nogle virkelig gode kurser i Adobe-pakken. Dem har jeg taget ret mange af. Og så har jeg været heldig at vinde nogle gratis AI-kurser gennem Facebook, der lærte jeg om Adobe Firefly, Midjourney og ChatGPT. Det var mega nice.

Stefanie Sloth Hansen

Jobtitel: Grafisk designer

Selvstændig siden: Marts 2023

KORT OM VIRKSOMHEDEN

Lokalitet: Brønshøj

Antal ansatte: Kun sig selv

Overenskomst: Nej

Tillidsrepræsentant: Nej