Uddannelse og dagpenge

Uddannelse og kurser mens du er ledig

Du har flere muligheder for at efteruddanne dig, mens du modtager dagpenge. Du kan enten deltage i kurser/uddannelse samtidig med at du modtager dine dagpenge, eller du kan søge om 6 ugers jobrettet uddannelse.

Kurser og uddannelse samtidig med at du modtager dagpenge

Du har nogle gange mulighed for at deltage i uddannelse eller kurser, samtidig med at du får din dagpenge.

Uanset hvilken af mulighederne der er aktuel for dig, gælder disse regler når du deltager i kurser/uddannelse, samtidig med at du modtager dagpenge:

• Uddannelsen eller kurset skal foregå i Danmark.
  • Du skal være til rådighed. Det betyder, at du aktivt skal søge arbejde, og du skal møde til de samtaler, som jobcentret og a-kassen indkalder dig til.
  • Du skal også være villig til at afbryde undervisningen, hvis du får arbejde, som du selv finder, eller som jobcentret eller a-kassen finder til dig.

• Undervisning på mindre end 20 timer om ugen

Du må gerne deltage i undervisning under 20 timer om ugen, hvis uddannelsen ikke giver ret til SU. Uddannelsen må ikke heller give ret til SU, hvis den kan følges på fuld tid, og derfor er SU-berettiget. Eksempler på uddannelser du kan følge under denne regel er meritlærer- og meritpædagoguddannelsen, merkonomuddannelsen, HD-studiet, MBA og MPA.

• Enkeltfagsundervisning på gymnasialt niveau
    Du må også gerne deltage på enkeltfagsundervisning på gymnasialt niveau. Også her gælder, at undervisningen skal være på mindre end 20 timer om ugen. De gymnasiale uddannelser er studentereksamen (STX), højere forberedelseseksamen (HF), højere handelseksamen (HHX) og højere teknisk eksamen (HTX).

• Undervisning svarende til folkeskolens 8. – 10. klassetrin

Uanset ugentligt timetal, kan du følge undervisning der svarer til folkeskolens 8.-10. klassetrin. Samtidig med denne undervisning kan du godt følge enkeltfagsundervisning på gymnasialt niveau i under 20 timer om ugen.

• Kurser arrangeret af HK eller jobcentret

Du må deltage i op til højst 2 uger i undervisning, som er arrangeret af HK eller jobcentret. Formålet med kurset skal være at styrke din tilknytning til arbejdsmarkedet.

• Aftenskoleundervisning

Du må deltage i traditionel aftenskoleundervisning, som for eksempel sprogundervisning eller hobbybetonede fag. Aftenskoleundervisning er defineret ved, at der ydes støtte til undervisningen efter folkeoplysningsloven.

• Åben uddannelse

Du må deltage i undervisning under lov om åben uddannelse eller lov om universiteter, hvis du allerede har en uddannelse på mindst 18 måneder. Undervisningen skal have tilknytning til den uddannelse, du allerede har.

Det vil sige, at der skal være tale om en ajourføring eller vedligeholdelse af dine faglige kvalifikationer. Undervisningen må højst være på 6 timer om ugen, eller svare til 1/3 studenterårsværk. Hvis du er under 30 år og over 50 år, kan du deltage inden for de første 13 ugers sammenlagt ledighed. Er du mellem 30 og 50 år, kan du kun deltage, så længe du har været ledig mindre end 6 måneder.

• Særligt for dig under 25 år

Så længe du er under 25 år, må du deltage i højskole- eller daghøjskoleforløb inden for de første 6 måneders ledighed. Vær opmærksom på, at du under forløbet kun kan modtage dagpenge med højst 50 % af højeste dagpengesats.

• Fortsætte på uddannelse du har deltaget i, mens du havde arbejde

Hvis du er fyldt 25 år, og du i mindst 2 år har deltaget i en uddannelse, samtidig med at du har haft fuldtidsarbejde, kan du fortsat deltage i undervisningen og modtage dagpenge. Men der er dog en række skrappere krav der skal være opfyldt, for at du kan modtage dagpenge.

1. Undervisningen skal foregå efter kl. 16 eller på lørdage, søndage eller helligdage.
    2. Du må ikke være selvforskyldt ledig – altså være pålagt en karantæne af a-kassen.
    3. Du må ikke være udeblevet fra en samtale eller en aktivitet.

Når du har brugt 444/360 timers dagpenge, skal du tage stilling til, om du vil stoppe med uddannelsen og fortsætte med dagpenge, eller om du vil stoppe med at modtage dagpenge for at fortsætte med uddannelsen.

• Sådan ansøger du om uddannelse med dagpenge

Sådan søger du uddannelse/kurser samtidig med at du modtager dagpenge

Vi skal godkende din deltagelse. Du skal derfor udfylde blanketten Oplysninger om uddannelse

Vi ANBEFALER

Råd og Støtte

Brug for hjælp? Vil du læse om overenskomst, arbejdstid eller arbejdsmiljø? Få råd og støtte her.

Elever

Uddannelse

En stærk karriere bygger på stærke kompetencer, der hele livet forfines og fornyes - og bliver til flere. Som medlem har du adgang til en lang række kurser, der udvikler din professionelle profil og ruster dig til fortsat at erobre nyt land.

Computerarbejde

Jobsøgning

HK hjælper dig med jobsøgning fra A-Z. Find ud af, hvordan du skriver det gode CV, hvordan du skruer vindende ansøgninger sammen og hvordan du sælger dig selv til en jobsamtale. Eller se, om HK Jobformidlingen kan skabe kontakten mellem dig og din nye arbejdsplads.

Åbningstid: Lukket i dag

Åbningstid: Lukket i dag