På vej på efterløn

Er du på vej på efterløn? Her kan du se hvilke betingelser du skal opfylde.

Det skal du gøre

Du kan tidligst udfylde ansøgningen 6 uger før, du ønsker at gå på efterløn – vi skal senest have ansøgningen den dag, du ønsker at overgå til efterløn.

Når du indsender ansøgningen, er det en god ide, at du også tager stilling til følgende:

• Skal du have din pension løbende udbetalt sammen med efterlønnen? Hvis ja, så kontakt dit pensionsselskab. Læs i øvrigt om pension og efterløn her.
  • Skal du forsætte med at arbejde, men på nedsat tid? Hvis ja, så skal vi have en kopi af din nye ansættelseskontrakt.
  • Får du en fratrædelsesgodtgørelse? Hvis ja, så skal vi have en kopi af din fratrædelsesaftale samt en kopi af din lønseddel, hvoraf beløbet fremgår.
  • Får du feriepenge udbetalt sammen med din sidste løn? Hvis ja, så skal vi have dokumentation for, hvor mange dage du får udbetalt feriepenge for.

Når vi har behandlet din ansøgning, hører du fra os. Vi godkender din overgang til efterløn i den måned, hvor du går på efterløn.

• Betingelser for at gå på efterløn
    1. Du skal have nået den efterlønsalder, der gælder for din aldersgruppe. Du kan se hvilken efterlønsalder, der gælder for din aldersgruppe, her.
    2. Du skal have været medlem af en a-kasse og betalt efterlønsbidrag længe nok. Som hovedregel skal du have været medlem af en a-kasse og betalt efterlønsbidrag i minimum 30 år, men det afhænger af, hvornår du er født. Kontakt os, hvis du er i tvivl.
    3. Du skal have ret til dagpenge eller arbejdsmarkedsydelse på det tidspunkt, hvor du går på efterløn. For at have ret til dagpenge skal du både opfylde et beskæftigelseskrav, og du skal være til rådighed for arbejdsmarkedet.
    4. Du skal være til rådighed på den dag, du når din individuelle efterlønsalder.
    5. Dine pensionsordninger skal være indberettet til a-kassen.
    6. Du skal have bopæl i Danmark (eller Færøerne eller Grønland) eller i et andet EØS-land.

• Ledig

Er du ledig, og har du ret til at få udbetalt dagpenge på det tidspunkt, hvor vi skal ud­stede dit efterlønsbevis, så opfylder du automatisk beskæftigelseskravet.

Hvad tæller med til beskæftigelseskravet? Det gør timer, som du har fået løn for, tæller med. Det betyder, at også perioder med fx sygdom og fritstilling tæller med, når blot din arbejdsgiver har udbetalt løn. Arbejdet skal være udført på almindelige løn- og arbejdsvilkår og der må ikke være givet offentligt tilskud til lønnen.

Vi kan blandt andet også medregne:

• Timer hvor du har afholdt ferie med feriepenge, optjent i et ansættelsesforhold i perioder med rådighedsløn til tjenestemænd
    • Visse former for ulandsfrivillige
    • Hverv som borgmester, rådmand eller udvalgsformand på fuld tidhverv som medlem af Folketinget, Europa parlamentet eller regeringen.

Rådighed

At være til rådighed for arbejdsmarkedet betyder, at du skal være rask og være i stand til at arbejde på fuld tid (37 timer om ugen), hvis du er fuldtidsforsikret. Er du deltidsfor­sikret, så skal du være rask og i stand til at arbejde 30 timer om ugen.

Det er os som skal vurdere, om du fortsat er til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis du for eksempel har været uden tilknytning til ar­bejdsmarkedet i længere tid på grund af sygdom. Vurderer vi, at du ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet, kan vi først udstede dit bevis, når vi igen har konstateret, at du er til rådighed.

• Særlige forhold

Som nævnt skal du normalt have ret til dagpenge for at kunne gå på efterløn. Men er du ledig og mister din dagpengeret efter du er fyldt 50 år, har du alligevel en mulighed for at kunne bevare din ret til efterløn.

Du har mulighed for at bevare din ret til efterløn, hvis du:

• har mistet din dagpengeret, efter du er fyldt 50 år
    • fortsætter med at være medlem af en a-kasse
    • fortsætter med at indbetale efterlønsbidrag
    • kan gå på efterløn, når du når den efterlønsalder, der gælder for din aldersgruppe
    • kan påtage dig arbejde, når du når din efterlønsalder.

Det er således vigtigt, at du fortsætter med at betale dit medlemskab af a-kassen og dit efterlønsbidrag, hvis du senere vil have mulighed for at gå på efterløn.

Opfylder du ikke betingelserne, skal du optjene et nyt beskæftigelseskrav, før du igen har mulighed for at gå på efterløn.

• På efterløn fra seniorjob

Hvis du er i seniorjob efter udløb af din dagpengeperiode, skal du gå på efterløn på den dag, du når din efterlønsalder, for at bevare retten til efterløn. Du skal derfor indsende en ansøgning om efterløn. Vi skal have modtaget din ansøgning inden den dato, du vil på efterløn.

Du skal senest gå på efterløn den sidste dag, du har ret til seniorjob. Gør du ikke det, skal du optjene et nyt beskæftigelseskrav, før du igen har mulighed for at gå på efterløn.

Vil du søge om efterløn?

Ansøgning om efterløn (ar283)

I tvivl om pension?

Læs mere om pension og efterløn

Vi ANBEFALER

Råd og Støtte

Det gode råd er givet med udgangspunkt i din situation. Den rette støtte hjælper, hvor den skal. Find de gode råd og den rette støtte hos HK. Uanset om du er uddannelse, i job, uden job, på barsel, på ferie, er senior eller i problemer.

Efterløn, hængekøje

Pension

Her kan du læse, hvad du skal huske i forhold til pension og efterløn

Computerarbejde

Blanketguide

Mangler du en særlig blanket? Så kan du sikkert finde den her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK