06. september 2016

Ældrefjendsk pensionsplan

Regeringen foreslår i sin 2025-plan, at pensions- og efterlønsalder igen sættes op. Ældre skal være med til at finansiere skattelettelser, der hverken er behov for eller råd til.

Regeringen foreslår i sin 2025-plan, at pensions- og efterlønsalderen igen skal sættes op. Arbejdsmarkedets seniorer skal kunne trække sig tilbage et halvt år senere, end det ellers var aftalt i den såkaldte velfærdsreform, der også hævede tilbagetrækningsalderen.

Det er ikke så sært, hvis mange seniorer på arbejdsmarkedet har mistet tilliden til, at de kan regne med og planlægge efter de beslutninger, politikerne tager. Garantier gælder tilsyneladende kun så længe, de passer ind i det politiske spil.

Efterhånden sætter Danmark rekord i sen tilbagetrækningsalder, og det synes jeg ikke, der er grund til at bryste sig af. Hvorfor skal kun direktører og andre med fyldte pensionskonti kunne trække sig tilbage, mens de stadig er nogenlunde friske og raske?

For det første er mange seniorer slidte efter mange år på arbejdsmarkedet. Særligt naturligvis i de fysisk belastende erhverv, men også for fx HK’ere med stillesiddende arbejde kan jobbet slide hårdt. Stadig flere døjer med stress efter at skulle leve op til stadig nye krav, forventninger og hastige omstillinger i jobbet – og desuden har mange HK’ere skiftende arbejdstider og natarbejde. Den seniorfleksjobordning, som regeringen foreslår – med forventning om hundrede nye på ordningen om året – vil slet ikke dække behovet.

For det andet er det svært for seniorer, der mister jobbet, igen at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det ved vi i HK, hvor vi oplever, at ledige medlemmer over 50 år har overordentlig vanskeligt ved at få job. Efter at Venstre sammen med øvrige borgerlige partier halverede dagpengeperioden, har rigtig mange seniorer mistet – eller har udsigt til at miste – retten til dagpenge. Hidtil er de ledige seniorer blevet reddet af seniorjob, hvis de er med i efterlønsordningen, men det sikkerhedsnet vil Venstre nu også ødelægge: Den hidtidige overenskomst-løn til seniorjobbere skal skiftes ud med en ydelse på dagpengeniveau.

Regeringens plan er ældre-fjendsk: Ældre skal – sammen med bl.a. unge studerende – finansiere skattelettelser, der hverken er behov for eller råd til – og som et flertal af befolkningen ifølge meningsmålinger faktisk er imod.

Kirsten Estrup Madsen - HK fagforening

Kirsten Estrup Madsen

HK Privat Nordjylland

Jeg er valgt af HK Privat Nordjyllands medlemmer som formand. Min baggrund er mange år på det private arbejdsmarked med forskellige tillidshvervsposter igennem årene. På min blog vil du kunne læse om de sager jeg brænder for. Bla. overenskomster, uddannelse, arbejdsmiljø og fagligt fællesskab.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed

Tidligere blogindlæg

Bloggere

Opdatér kommentar

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK