Black Friday venter lige forude, og det betyder travlhed i butikker, på lagre og kontorer i handelsbranchen. Jeg har tidligere haft den holdning, at det bedste, der er at sige om den dag, er, at den kun finder sted én gang om året. Men hos mange bliver der allerede inden den famøse fredag løbet stærkt, for med tilbudsstorm fra slutningen af oktober til slut november, er den enkelte dag med brandudsalg efterhånden erstattet af en hel måned med gode tilbud.
Det slider. Ikke kun på de glødende dankort, men også på mange af jer medlemmer, som møder sure kunder og lange ordrelister.
Mere end halvdelen af jer har tidligere tilkendegivet, at kunderne opfører sig værre end normalt på Black Friday. Når tilbudsjagten går ind, medfører det ofte trængsel, stress og hårde ord. Alt det vi ved, er gift for et godt psykisk arbejdsmiljø, og derfor er min opfordring til arbejdsgiverne klar:
Forbered jer på dagen og forbered jeres medarbejdere på, hvad I forventer. Sørg fx for, at rabatter fremgår korrekt i jeres betalingssystemer, klæd medarbejderne på til konflikthåndtering, og tal om, hvad I gør, når konflikter alligevel opstår. Sørg for at markere klart over for de kunder, der går over stregen, at det vil I ikke tolerere i jeres butik. Og sig til jeres medarbejdere, at de må gøre det samme.
Sørg for, at der er nok medarbejdere på arbejde til, at den enkelte ikke skal halse afsted, og gør plads til ordentlige pauser i løbet af en lang og opslidende arbejdsdag.
Gør samtidig, hvad I kan for at forebygge arbejdsulykker. Det nytter ikke noget, at det skal gå så stærkt med at plukke varer på lageret, at medarbejderne kommer til skade.
Og husk så endelig på, at et godt arbejdsmiljø kræver, at vi samarbejder og løfter i fællesskab – det gælder også på Black Friday!