I det her nyhedsbrev kan du møde tillidsrepræsentant Jan Eshøj og hans kolleger fra Coops distributionscenter i Odense. Samtlige af kollegerne på lageret er medlem af HK Handel. Det, vi på en lidt tør måde betegner som 100 procent organisering i fagforeningskredse.

Helt konkret betyder den høje organiseringsgrad blandt andet, at Jan har været i stand til at forbedre sine kollegers lønvilkår.

Det er nemlig sådan, at en høj organiseringsgrad kan veksles til indflydelse – på løn, arbejdsvilkår, pension, løn under barsel og meget mere.

Jo flere, I er der står sammen, jo mere indflydelse har I med andre ord på jeres arbejdsplads og de vilkår, I er ansat under. Tilsvarende falder jeres indflydelse og HK Handels muligheder for at forhandle gode overenskomstresultater hjem, hvis alt for mange står uden for fagforening på jeres arbejdsplads.

Det er derfor, at man historisk har tillagt den danske fagbevægelse så stor indflydelse på udviklingen af det danske samfund: Uden et stærkt fagligt fællesskab havde mange danskere haft mindre i lønningsposen, længere arbejdsdage, kortere ferier osv. Både i industrisamfundet og nu.

Forskere i økonomi konkluderer da også, at almindelige mennesker vinder på en høj grad af organisering.

Det er derfor ikke bare ligegyldig talgymnastik eller et råb om ulven kommer, når vi som fagforening råber højt, når antallet af medlemmer falder. For mister vi for mange i vores fællesskab, er vi færre til at stå sammen og kræve bedre vilkår og indflydelse på eksempelvis løn.

Derfor er vores medlemstal naturligvis noget, jeg følger tæt som formand for HK Handel. Og jeg lover, at vi hver dag knokler for, at flere vælger os til. Men det kan ikke lade sig gøre uden dygtige tillidsrepræsentanter som Jan. Eller nogle af de hundredvis af andre tillidsvalgte i HK Handel. Tak for jeres store indsats for kollegerne, uden jer ville vi ikke have samme mulighed for at lægge arm med arbejdsgiverne.

Hvis du selv har lyst til at gøre en forskel for dine kolleger, og har en tillidsrepræsentant gemt i maven, så læs mere om, hvordan du kan blive det her.