16. februar 2016

Skal ”de nye” ligne alle os andre?

Lad os hylde mangfoldigheden og fokusere på det vigtigste i integrationsprocessen, når mennesker udefra skal ind i vores land og ind på vores arbejdsmarked.

Den sidste tids debat om flygtninge, indvandrere, migranter, immigranter og hvad vi nu ellers er begyndt at kalde alle de mennesker, som mere eller mindre frivilligt er kommet til Danmark, har fået mig til at tænke over, hvad vores succeskriterie egentlig er, når vi taler integration på arbejdsmarkedet?

Er målet, at alle ”de nye” skal ligne gennemsnittet af os andre? Er målet, at alle skal være en del af flertallet?
Er vi først tilfredse, når Hassan spiser frikadeller, drikker (for mange) fyraftensbajere, går i kirke juleaften og er blevet skilt – ligesom os andre…?
Eller skal vi hylde mangfoldigheden, som vi elsker, når vi rejser til f.eks. London eller Berlin?

Min mekaniker tror på Odin og Thor
Om naboen spiser svinekød eller er vegetarianer behøver vel ikke at være et problem?
Min mekaniker tror på Odin og Thor, men han er en knagende dygtig mekaniker, og så kan jeg vel være ligeglad med resten (for eksempel, at han har ansat en bosnisk flygtning – som også er en dygtig mekaniker).

Jeg vælger at fokusere på det, som betyder noget for vores arbejdsliv. Altså for vores forhold til hinanden som medarbejdere, chefer, kolleger, sagsbehandlere, håndværkere, sælgere, kunder osv. Hvordan andre så i øvrigt vælger at leve deres privatliv, er ikke nødvendigvis mit problem.
Samtidig vælger jeg også at vægte de grundlovssikrede rettigheder, vi har i Danmark: Retten til ikke at blive diskrimineret uanset tro, race, køn, seksualitet osv.

Mens vi venter på at finde svarene…
Jeg tror, vi skal fokusere på det vigtigste i integrationsprocessen.
Vi skal ikke acceptere nogle forældede kønsroller – og vi skal ikke acceptere dårligere arbejdsforhold for nogle grupper, hverken omkring løn eller arbejdsforhold. Men for mit eget vedkommende vil jeg hylde mangfoldigheden helt generelt, som bliver mere udtalt, når ”de nye” kommer til vores land og ind på vores arbejdsmarked.

Jeg vil nyde den anderledes mad, jeg vil være åben og nysgerrig over for anderledes vaner og kultur, og jeg vil glæde mig over mangfoldigheden i gadebilledet. Uden at jeg dermed taler for ubegrænset indvandring, for det kan hverken vores samfund eller vores arbejdsmarked holde til.

Vi har bestemt ikke fundet de endelige svar på alle udfordringer, når det gælder integration på arbejdsmarkedet.
Men mens vi leder efter svarene, tror jeg, at det vil gavne os alle, også på arbejdspladserne, hvis vi tænker integration som noget dobbeltrettet.
Vi kan alle lære af hinanden – uanset om vi er nye eller ”gamle” danskere.

Arbejdsmarked Trepart
Ole Kjær - HK fagforening

Ole Kjær

Afdelingsformand

HK Sydjylland

Jeg skriver om det, der har betydning for vores medlemmers tilværelse og arbejdsliv. Især har jeg fokus på uddannelse, både i bred forstand og specifikt erhvervsskoler og akademier i Sydjylland. Jeg er også optaget af beskæftigelsespolitik. Jeg ser arbejde som noget, vi ikke kun gør for arbejdets og for pengenes skyld - men også fordi arbejde giver identitet.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed