22. juni 2016

Ikke ris, men ros til Sønderborg Kommune – og en undskyldning

Dansk Byggeri - erhvervsvenlighed

Erhvervsvenlighed i kommuner: Hellere være kendt for ordentlige arbejdsforhold end for en lidt bedre placering på en tilfældig liste fra en arbejdsgiverforening med en klar politisk dagsorden.

Så blev vi endnu en gang beriget med Dansk Byggeris vurdering af vores kommuner. Hvor erhvervsvenlige er kommunerne, set med de briller, som arbejdsgiverforeningen Dansk Byggeri bruger?

Der var kommuner i vores område, som scorede højt, men også kommuner i den anden ende af skalaen. TV Syd brugte den 20. juni lidt tid på en af de sidste, nemlig Sønderborg Kommune. Formanden for Dansk Byggeri i Sydjylland, Michael Mathiesen, fik lov at komme med sine betragtninger om både erhvervsvenligheden og om det generelle serviceniveau i Sønderborg Kommune.

Først omkring det generelle: Michael Mathiesen kritiserede de ansatte på rådhuset, hvor han mente, at borgerbetjeningen ikke er god nok. Jeg er helt overbevist om, at servicen på rådhuset ligger på det niveau, som politisk er fastlagt, og som ledelsen håndhæver. At hænge en hel medarbejdergruppe ud på TV Syd som uhøflige, ja nærmest uopdragne, er ganske uhørt. Jeg synes, Dansk Byggeri Sydjylland skylder personalet på rådhuset en undskyldning.

Drop kædeansvaret og kom højere op på listen
Dernæst foreslog Michael Mathiesen, at kommunen opgiver kædeansvar i kommunens udbudte anlægsopgaver, for så kan den komme højere op på listen over erhvervsvenlige kommuner. Kædeansvar sikrer danske løn- og arbejdsvilkår for de ansatte hos både hovedentreprenør og underleverandører.

Det kan ikke være rigtigt, at kommuner skal stræbe efter at opnå en god placering på en liste, som en privat organisation udarbejder, ved at opfylde denne forenings politiske mål. Og hvis jeg var borger eller ansat eller politiker i Sønderborg Kommune, ville jeg hellere være kendt for ordentlige arbejdsforhold end for en lidt bedre placering på en liste fra en organisation med en klar politisk dagsorden.

Sønderborg Kommune har politisk besluttet sig for at kræve kædeansvar for blandt andet at undgå social dumping. Det er et sympatisk valg, som ikke må miste værdi, blot fordi Dansk Byggeri mener noget andet.

Se indslaget i TV Syd her

Arbejdsmarked Overenskomst

Ole Kjær - HK fagforening

Ole Kjær

Afdelingsformand

HK Sydjylland

Jeg skriver om det, der har betydning for vores medlemmers tilværelse og arbejdsliv. Især har jeg fokus på uddannelse, både i bred forstand og specifikt erhvervsskoler og akademier i Sydjylland. Jeg er også optaget af beskæftigelsespolitik. Jeg ser arbejde som noget, vi ikke kun gør for arbejdets og for pengenes skyld - men også fordi arbejde giver identitet.

Stop med at følge

Følg denne blog via RSS-feed