Yngre kvinde hjælper ældre dame med computer og mobiltelefon

Nu kommer Borgerservice i Esbjerg ud til de borgere, som ellers ikke har mulighed for at få hjælp til MitID. Arkivfoto: Colourbox.

Borgerservice i Esbjerg tager nu et nyt redskab i brug for at hjælpe flest mulige med MitID.

Kommunen tilbyder hjemmebesøg til særlige grupper af borgere.

MitID hjemmebesøg er tiltænkt borgere, som ikke har fysisk mulighed for at besøge Borgerservice for at få hjælp til oprettelse af MitID eller for at få foretaget genvalidering af deres identitet.

Skal have gjort et forsøg selv

Kommunen har dog en række betingelser, som skal være opfyldt – inden en borgerservice-medarbejder skal op på cyklen.

Borgeren skal bla. selv kunne administrere brugernavn og adgangskoder og selv tilgå og anvende MitID + identifikationsmidler.

Desuden skal borgeren først have gjort en indsats - nemlig på forhånd have forsøgt at gennemføre overgangen fra NemID til MitID.

En del flere ansættelser til MitID

Jan Mortensen, chef for borgerservice oplyser desuden til Kommunalbladet, at de siden januar har måtte ansætte en del ekstra personale.

Oprindeligt blev der i januar ansat to ekstra medarbejdere, men før sommerferien måtte man ansætte endnu to - samt overflyttet en medarbejder fra et andet team til MitID.

Dertil kommer ekstra åbningstider og -dage.

Andre nyheder om Borgerservice og MitID

8 ud af 10 borgerservicecentre har indført tidsbestilling
MitID får borgere til at tilsvine borgerservicemedarbejdere