Der er lang ventetid i borgerservice, hvor MitID stadig giver problemer. Illustration: Lars Andersen
- Opgaven med MitId har været en større mundfuld for kommunerne end forudset. Borgerservice er lagt ned over hele landet, og selvom langt de fleste har indkaldt vikarer, er ventetiden stadig lang, fordi udviklerne af MitId ikke har taget højde for, at danskerne skifter mobiltelefoner, lyder det fra næstformand i HK Kommunal Pia Lund Jeppesen.
De sidste mange måneder har ventetiderne været flere uger i Borgerservice – og bedst som man troede, at det værste var overstået, vender borgerne tilbage, lyder det fra leder for Borgerservice i Aabenraa, Mette Engesgaard.
- Rigtig mange af dem, vi har haft besøg af i foråret, kommer ind og besøger os igen. Nu kan de ikke huske koder, og hvordan man logger ind. Det giver et øget pres på medarbejderne, at vi skal håndtere det her. Det kræver lidt ekstra energi, forklarer hun til Dr.dk.
Utilfredsstillende for borgere og medarbejdere
En løbende opgørelse fra KL viser, at borgerne over hele landet i over et halvt år døjet med mindst 16 dages ventetid til betjening af MitID-problemer i Borgerservice. Der er tale om et snit fra repræsentativt udvalgte kommuner, der opgøres fra uge til uge, og den gennemsnitlige kø peakede i slutningen af juni, hvor borgere, der bookede tid til MitID-hjælp, måtte vente i 31 dage, altså en hel måned. Efter sommerferien har ventetiden i snit været på over 20 dage, skriver Politiken.
Også en rundspørge blandt Borgerservicemedarbejdere HK Kommunal har foretaget viser, at flere kommuner oplever, at borgerne vender tilbage både anden og tredje gang og flere frygter, at det vil fortsætte langt ind i 2023.
- Det er meget utilfredsstillende for både medarbejdere og borgere, at opgaven har været så meget mere kompleks end først antaget. Mange borgere er frustrerede, stressede og bekymrede, mens medarbejderne i Borgerservice ligger underdrejet for at hjælpe borgerne. Jeg håber virkelig, at Digitaliseringsstyrelsen vil tage ved lære – for det nytter jo ikke, at lave en løsning, der er så svær, at så stor en del af befolkningen ikke kan finde ud af det, siger HK Kommunals næstformand, Pia Lund Jeppesen.
Arbejder du i Borgerservice? Så meld dig ind i vores netværk for Borgerservicemedarbejdere på Facebook.
Flere nyheder om Borgerservice og MitID:
Esbjerg tilbyder nu MitID-hjemmebesøg
MitID kræver ekstrabemanding i borgerservice
MitID er en enorm opgave i borgerservice