Janni Haarup Andersen elsker at studere, tillægge sig ny viden og udvide sin faglige rygsæk. Foto: Michael Drost-Hansen

Som en hest i en væddeløbsboks. Det var sådan Janni Haarup Andersen følte sig, da hun en varm sensommerdag sidste år havde første dag på sin nye uddannelse som sundhedsadministrativ koordinator (SAK) på UCL i Odense. Hun var spændt, og hun glædede sig helt vildt til at komme i gang.

I mange år havde hun følt sig draget af sundhedsvæsenet. Hun havde forsøgt sig med tre års biologistudier som en bred intro til sundhed, krop og miljø – men det føltes ikke helt rigtigt. Først da hun fik nys om den nye SAK-uddannelse, slog hun til.

- Jeg havde luret lidt på lægesekretæruddannelsen, men den var meget praktisk, og jeg ville gerne have lidt mere teori. Så jeg var faktisk slet ikke i tvivl, da jeg læste om den nye uddannelse, fortæller Janni Haarup Andersen.

- Med SAK-uddannelsen bliver man introduceret til både jura, sundhedslære og det administrative. Det er en god blanding, og du kan selv vælge retning og være med til at skabe dit eget job. Det tiltaler mig meget, fortsætter hun.

Alle er accepteret, og der er ingen, der falder udenfor.
-Janni Haarup Andersen, sundhedsadministrativ koordinatorstuderende

Dejligt med stor aldersspredning

Janni Haarup Andersen har dog godt kunne mærke, at hun var allerførste årgang på en helt ny uddannelse. På godt og ondt.

- Det er superspændende, vi har nogle dygtige undervisere, men det har også været lidt turbulent, fordi det er nyt for os alle. Der har været lidt en stemning af, at “Vi finder ud af det hen ad vejen” – og det har vi også gjort. Men jeg kunne godt have ønsket mig en lidt mere langsigtet plan for, hvad vi skulle igennem, og hvad vi skulle lære. På den anden side har vi haft god mulighed for at påvirke undervisningen og studiet, forklarer hun.

En af de ting, der dog overraskede Janni Haarup Andersen, da hun startede på sin uddannelse, var alderssammensætningen.

- Jeg er jo lidt ældre, end man normalt er, når man starter med at studere, så det var en dejlig overraskelse, at der var en stor aldersspredning. Vores gennemsnitsalder er 34 år, vi har både nogle i midt 50’erne med børnebørn, og nogle andre der kommer direkte fra gymnasiet. Det betyder, at alle er accepteret, og der er ingen, der falder udenfor. Fagligt giver det god sparring og nye perspektiver, og samtidig har vi et fantastisk sammenhold og fællesskab.

gode råd

Jannis råd til nye studerende

Nyd processen og stol på, at der er en mening med det hele. Nu er vi jo en ny uddannelse, så der er ikke en helt fastlagt plan for, hvad der skal ske, og hvad man skal lære. Men stol på, at det nok skal give mening – du skal nok forstå sammenhængen med det, du lærer, til sidst.

Andre er også nye på uddannelsesmarkedet:

kontorelev: Ta' det som det kommer

Administrationsbachelor: Husk, at alle de andre også er nervøs

Få gode råd fra en elev-/uddannelseskoordinator:

Vær åben og nysgerrig