Det er ikke kun digitalt udsatte borgere, som har brug for hjælp - mange borgere ønsker mere hjælp og støtte. Arkivfoto: Colourbox.dk
Solidaritet er tit en mangelvare, men når det handler om digitalisering, er der i Danmark en høj grad af solidaritet på tværs af klasserne.
Der er generel stor opmærksomhed og opbakning til, at det offentlige tilbyder alternativer til digitale løsninger – og ikke mindst at det offentlige giver hjælp og støtte til brugen af digitale løsninger.
Det viser den seneste store rapport ”IT i praksis” 2022 fra Dansk IT og Rambøll, hvor man for 27. år i træk tager pulsen på bla. digitalisering i det offentlige – og borgernes holdning hertil.
Digitalt kompetente har også brug for støtte
Et stort flertal mener som udgangspunkt, at det offentlige tilbyder gode alternativer til digitale services.
Til gengæld efterspørges der bredt set mere hjælp og støtte er der både blandt borgere, der definerer sig dårlige til digitale løsninger.
Og den holdning kommer nok ikke overraskende især fra digitalt udsatte borgere selv, men også blandt de digitalt kompetente er der opbakning til mere støtte – og det gælder også dem selv.
Så selv for de på overfladen velfungerende efterspørges der mere hjælp.
Andre nyheder om samme emne:
Minimal brug af mit.dk bliver sag for minister
Kommuner skal hjælpe borgere uden hævekort
Ekspert: Borgeren skal komme først