Som leder kan du hjælpe dine ansatte videre ved at henvise til Tryghedspuljen, hvor de kan få en økonomisk håndsretning til at styrke dem på deres vej videre til et nyt job. Illu: Mostphotos

I det seneste nummer af Chefgruppens nyhedsbrev satte vi fokus på, hvordan du som leder bedst håndterer den svære samtale om afskedigelse af en medarbejder. Men der er også hjælp at hente i form af konkret støtte i Tryghedspuljen, som kan ruste den enkelte til at komme godt videre.

Her kan man søge støtte til blandt andet kompetenceudvikling, efteruddannelse og karriererådgivning, hvis afskedigelsen skyldes kommunale besparelser eller organisationsændringer, fortæller Lotte Enevoldsen fra Offentligt Ansattes Organisation.

- Tryghedspuljen er en mulighed for at få en økonomisk håndsrækning til at styrke afskedigede medarbejdere på deres vej videre til et nyt job gennem bl.a. kompetenceudvikling. Vi vil gerne udbrede kendskabet til puljen, fordi vi har indtryk af, at mange ikke kender til den. Men vi hører også, at dem, som søger den, er rigtig glade for muligheden, siger hun.

Søg op til 20.000 kr.

Tryghedspuljen omfatter økonomisk støtte til både kompetencegivende uddannelse, efteruddannelse, karrieresparring og -afklaring, afklaring af realkompetencer og individuel rådgivning. Den er rettet mod kommunale medarbejdere, som har været fastansat på en overenskomst indgået med bl.a. organisationerne i OAO, herunder HK Kommunal og i Sundhedskartellet.

I kan søge op til 20.000 kr. til kompetencegivende uddannelse og op til 10.000 kr. til anden rådgivning og afklaring. Beløbet er inklusive materialer og transport, og pengene skal bruges i opsigelsesperioden. Ansøgningen skal underskrives af dig som nærmeste leder og af den afskedigedes tillidsrepræsentant. Der kan søges online på tryghedspuljen.dk, hvor du også kan læse om betingelser, procedure og hvilke organisationer, der er omfattet af ordningen.

Læs mere på tryghedspuljen.dk