Chef- og lederkonferencen blev senest afholdt i 2022. Foto: Michael Drost-Hansen

Forestil dig, at du er styret af meningsfuldheden og krydspresset i jobbet, har tjek på betydningen af pauser og restitution i hverdagen, har gode refleksioner over de daglige dilemmaer og et blik for poesien i arbejdet. Med andre ord: Et lederliv i balance.

Lyder det ikke attraktivt?

Det er i store træk, hvad HK Kommunals Chef- og lederkonference 2024 over to dage tilbyder dig af inspiration – med en klar opfordring til at tage din trivsel som leder alvorligt. Den finder sted den 14.-15. marts på Christiansminde i Svendborg.

Men: Det er ved at være oppe over, hvis du vil med, men endnu ikke har tilmeldt dig. Det kan du stadig nå at gøre her.

Konferenceprogrammet byder den første dag på Malene Friis Andersen, erhvervspsykolog og førende ekspert i arbejdsliv. Hun taler bl.a. om grænseløshed i lederjobbet og de fem faser i processen fra trivsel til alvorlig stress. I forlængelse af sin seneste bog “Det kunne være så godt” fortæller hun også om indflydelse som et af de mest centrale greb i at skabe det gode arbejdsliv.
Tæt på deadline er det også lykkedes at få endnu en superaktuel ledelsesekspert på programmet: Louise Dinesen, psykolog og forfatter til ”Hvem passer på chefen?”, som netop er udkommet. Hun deler sin viden og erfaringer om betydningen af lederes trivsel og kommer med bud på en strategisk indsats for at øge ledertrivslen.

Trivselsmonopolet med både oplægsholdere og formand Lars Aarøe Hansen og næstformand Jannie Marckstrøm Wranér fra Chefbestyrelsen giver deres svar på dilemmaer i lederjobbet, som du og de andre deltagere formulerer.

Vi sætter både Malene Friis Andersen og Louise Dinesens nye bøger på højkant og præmierer det bedste dilemma på konference. Så send os allerede nu dit bud på et dilemma i hverdagen som leder. Skriv til chefgruppen@hk.dk.

Som afslutning på første dag fortæller ledelseskonsulent Charlotte Larsen om sin nyeste bog ”Det bedste og det værste i mit liv som leder”, hvor 12 offentlige ledere poetisk har sat ord på lyset og mørket i deres lederliv.

Hybridt arbejdsliv, meningsfuldhed, pauser og evnen at lytte

Anden dag deler professor i offentlig ledelse Lotte Bøgh Andersen fra Aarhus Universitet den nyeste viden fra forskningens verden om meningsfuldhed, faglig ledelse og krydspres. Du kan høre oplæg om ledertrivsel i en hybrid virkelighed fra de to DTU-eksperter Christine Ipsen og Kasper Edwards. Eller du kan blive klog på betydningen af restitution og pauser, når Pernille Snitkjær inviterer dig inden for i hjernen og fortæller om, hvad det konstant arbejdspres gør ved den – og hvorfor pauser er livsnødvendige (læs også artiklen ”Pauser skal være en del af din strategiske ledelse”).

Og endelig kan du lære mere om at udvikle dit personlige lederskab, når hjerneforsker, jazzmusiker og komponist Peter Vuust fortæller om at lytte, lære og øve sig – og præsenterer konkrete øvelser, som du kan bruge også efter konferencen.

Hov! Glemte vi at nævne, at der selvfølgelig også er dine altid fantastiske kollegaer fra hele landet at netværke og hygge sig med og de samme smukke omgivelser som altid omkring Christiansminde i Svendborg. Derudover afvikles Chefgruppens medlemsmøde vanen tro forud for konferencens start den 14. marts. Her vælges nye medlemmer til Chefbestyrelsen – og heller ikke her er det for sent at stille op. Send os en mail på chefgruppen@hk.dk, hvis du vil høre mere om arbejdet i bestyrelsen.

Vi glæder os til at se dig!