S-tog på Hovedbanegården

Hvis du ikke har mulighed for at holde din 30 minutters selvbetalte pause, så skal du huske at gøre din chef opmærksom på det. Foto: Astrid Maria Busse Rasmussen / DSB.

Når din daglige arbejdstid overstiger 5 timer, så har du som ansat på overenskomsten mellem DSB Service & Retail A/S og HK Handel krav på 30 minutters sammenhængende pause, og pausen kan ikke ligge i starten eller slutningen af din vagt. Det slår en ny kendelse fast.

Du kan finde din overenskomst her.

Kendelsen kom i en sag, som HK Handel har ført på vegne af et medlem, der arbejder i 7-Eleven på en af DSB’s stationer. Medlemmet kunne ikke holde pauser uforstyrret, fordi hun stod alene i butikken og dermed også var nødt til at stå til rådighed, når kunder kom ind. Alligevel blev hun trukket i løn for den halve times pause, som hun ifølge overenskomsten har krav på.

Påstanden fra hendes arbejdsgiver var, at hun i stedet for én sammenhængende pause kunne holde en række små pauser i løbet af sin arbejdsdag, men den holdt altså ikke i retten.

Bliver du forstyrret i din pause?

Hvis du bliver forstyrret i din pause, så du ikke kan holde 30 minutters sammenhængende pause, så skal du ikke selv betale for din pause. Gør i stedet din chef opmærksom på, at du ikke har kunnet holde din selvbetalte pause, og at du derfor har krav på efterbetaling. Tag evt. fat i din arbejdsmiljørepræsentant eller din lokalafdeling på 7011 4545, hvis du oplever, at du ikke har mulighed for at tage den pause, du har ret til.