Lyserød sparegris, der står på sedler og mønter

Som de fleste af HK Privats medlemmer har du måske også oplevet at have mindre til rådighed hver måned efter flere år med inflation og prisstigninger på smør, æg og alt muligt andet. Det var i hvert fald derfor, medlemmerne bad HK Privat om at forhandle mere i løn til dem ved overenskomstforhandlingerne sidste år.

Og det gjorde vi så. Hvis du er dækket af en såkaldt landsoverenskomst, så kan du bl.a. mærke resultatet af overenskomstforhandlingerne ved, at din fritvalgskonto stiger den 1. marts i år fra 7 til 9 %.

Som HK Privats formand, Kim Jung Olsen, siger:

- Det her er det, en overenskomst kan. Medlemmerne kom med deres ønsker, vi tog ønskerne med til overenskomstforhandlingerne og fik det forhandlet igennem.

Derfor får du fra den 1. marts op til 9 %, som du kan anvende på forskellige måder. Du kan f.eks. vælge at få et beløb udbetalt i forbindelse med ferie og feriefridage eller som ekstra indbetaling på din pensionsordning. Alternativt kan du bruge fritvalgsordningen til barns 2. sygedag, børneomsorgsdage eller gemme dem til en seniorordning, hvis det er mere relevant.

Det gælder dog som sagt kun for de af HK Privats medlemmer, der er dækket af en landsoverenskomst med fritvalgskonto i. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det gælder for dig, så kan du logge ind på MitHK her og tjekke.

Du kan bruge stigningen, selv hvis du ikke har overenskomsten

Men selvom det er positivt med en større fritvalgskonto, så er vores løn blevet mindre værd de seneste år på grund af inflationen og stigende priser på bl.a. helt almindelige dagligvarer. Og det tab er ikke indhentet med de 2 %.

- Det skal du huske ved lønsamtalerne og forhandlingerne her i foråret, hvor mange af jer aftaler lønnen ude i virksomhederne, siger Kim Jung Olsen.

Stigningen er en god nyhed for alle medlemmer, uanset hvilken overenskomst de er på - eller måske slet ikke er dækket af en overenskomst. For ligesom dem på landsoverenskomsten stadig skal til lønsamtaler og forhandle, så har du, der ikke har overenskomst, også den mulighed. Og her er det vigtigt at huske på, at du ikke automatisk får de 2 %.

- Så hvis du ikke skal have et lønefterslæb i forhold til de kollegaer, der arbejder på en landsoverenskomst, så er det nu, du som minimum skal sikre dig de 2 % her i foråret. Så når du går ind til lønforhandlingerne i din virksomhed, så skal du tage højde for, at dine kollegaer på landsoverenskomstdækkede virksomheder får de 2 % og derudover aftaler løn for 2024, så du kan forhandle dig frem til den samme stigning, siger Kim Jung Olsen.

Du kan altid kontakte HK Privat og få hjælp til dine lønforhandlinger. Se her hvordan

Hvad er en fritvalgskonto?

Fritvalgskontoen er en del af din overenskomst. Kontoen er en procentdel af din ferieberettigede løn, der bliver sat ind på en særlig opsparing af din arbejdsgiver.

Du bestemmer selv, om du vil bruge de ekstra penge til løn i forbindelse med ferie, feriefridage, pensionsindbetaling, finansiering af 2 børneomsorgsdage eller seniorfrihed.