Så langt, så godt. For selvom vi i HK betyder debat om offentlig ledelse velkommen, så er der dog nogle blinde vinkler i udspillet.

For selvom vi også oplever alt for mange sager om leder-nomader, der drager fra arbejdsplads til arbejdsplads i det offentlige, hvor de hver gang efterlader alt for mange knækkede, stressede og depressionsramte medarbejdere. Disse ledertyper skal naturligvis lokaliseres og afskediges – ikke bare sendes videre til nye lederjobs, hvor de kan forvolde skade med kold, inkompetent og usympatisk ledelse.

Det burde være en forholdsvis simpel øvelse. Til gengæld finder jeg det langt mere interessant at kigge nærmere på hele den øvrige ledergruppe i det offentlige. For det er især her, der er potentiale til at skabe bedre offentlig ledelse. Det kræver dog, at Sophie Løhde og hendes politiske kolleger kigger indad. De kan nemlig på flere måder skabe de rette rammer om offentlig ledelsesudvikling med de nødvendige investeringer i uddannelse til ALLE offentlige ledere. Det gælder for eksempel nyudnævnte førstegangsledere. De bør, inden for en forholdsvis kort tidshorisont, på de rette uddannelser, så de ikke står med en ledelsesopgave, de ikke magter – og som både koster effektivitet og motivation hos medarbejderne, der oplever en leder med alt for mange udfordringer og alt for få redskaber til at mestre udfordringerne. Når en gymnasielærer ansættes, så skal han eller hun ret hurtigt i pædagogikum ud fra præcis den samme ide om, at der skal de nødvendige redskaber til for at mestre udfordringerne.

Når regeringen arbejder videre med sit udspil vil jeg under alle omstændigheder råde den til at rådføre sig med nogle af dem, der ved allermest om god og dårlig ledelse, nemlig de 800.000 medarbejdere i det offentlige, der hver dag udsættes for ledelse. De, og vi som deres faglige organisationer, deler gerne vores erfaringer med, hvor og hvordan god offentlige ledelse gør en forskel.