Det er december måned, og julen og et nyt år nærmer sig med hastige skridt. Mange bruger disse dage til at gøre status over året, der snart rinder ud.  Jeg har dog valgt et andet fokus i år, der både vil trække spor tilbage i tiden og frem til nutiden, samt sige lidt om hvilke muligheder, der er i fremtiden, hvis vi vil.

Men lad mig starte med min helt egen hjemmebane og min glæde ved den kommende tid. Jeg er så privilegeret, at jeg kan nyde juletiden sammen med min familie og nyde nytårets komme sammen med gode venner. Netop min familie var mit første møde med at være en del af et fællesskab. Et fællesskab som jeg også oplever sammen med mine venner.

Tænk at være så heldig at have nogen i sit liv, der er der uanset hvem man er, hvad man kan, og hvordan man har det. At have disse mennesker omkring sig, der bare er der og er klar til at samle én op, hvis man skulle falde, eller er klar til at glæde sig med én, blot fordi man er den, man er, og en del af fællesskabet.

At være en del af et familiefællesskab og et fællesskab af gode venner er da et privilegie.

Der findes mange fællesskaber i Danmark, og i vores historie fortælles om mange uselviske fællesskaber. Tænk blot tilbage på de, der under anden verdenskrig smuglede jøder til Sverige, ofte med deres eget liv som indsats. De gjorde det på trods af den fare, det indebar. Deres fællesskab var den brede danske befolkning nok klar over og bekendt med, men af sikkerhedsmæssige grunde var fællesskabet mere skjult. Her i nutiden kan jeg så blot tænke med stolthed tilbage på disse mennesker, der i fællesskab bød besættelsesmagten trods.

Heldigvis lever vi i et land, hvor det ikke er normalt, at fællesskaber potentielt kan koste én livet. Langt de fleste er fredeligere – men mange forudsætter, at frivillige er klar til at yde en ekstra indsats for andre end sig selv. Der findes mange sportsforeninger, der ikke ville eksistere, hvis ikke nogen gav lidt af sig selv til fællesskabet. Deres indsats gør, at børn, unge og voksne uanset alder kan udøve deres sport og glædes ved at være sammen med andre.

Vi har i Danmark heldigvis mange former for fællesskaber, der eksisterer for at gøre en forskel. Fællesskaberne står klar til at samle vores medmennesker op, at løfte dem op, og de er klar til at byde ensomheden trods for dem, der måtte have behov for det. Tænk blot på besøgsvenner på plejehjem. Tænk på dem, der byder andre indenfor til jul, så de ikke skal fejre jul alene. Eller dem, der samler julegaver til familier med børn, der ikke selv har økonomi til at fejre jul. Det er da fantastiske og hjertevarme fællesskaber, der kan fylde mig med glæde her i denne mørke vintertid.

Hvem husker ikke tilbage på ens egen skoletid? Nogle med mere glæde end andre. Skolen og ens klasse er også en form for fællesskab, og det kan gøre ondt at være holdt uden for fællesskabet. Her skal vi huske på, at vi skal inkludere vores medmennesker. Vi må aldrig ekskludere andre, men nærmere invitere andre med ind i fællesskabet – overbevise folk om, at de skal være en del af fællesskabet.

Der er selvfølgelig mange andre fællesskaber, og du kender sikkert mange flere og deltager måske i nogle af disse. Eller kender du nogen, der gør? Så husk lige at sige tusind tak for indsatsen til disse mennesker, som er med til at berige vores samfund.

Her til foråret skal vores fællesskab også i spil, for her er det nemlig, vi skal i gang med overenskomstforhandlingerne. Og husker vi tilbage til det forgangne års overenskomstforhandlinger på det offentlige område, så var der lige netop her tale om, at medlemmerne stod sammen og bakkede op omkring disse forhandlinger. Vi så medlemmer stå uden for forligsinstitutionen dag og nat. De kom fra alle dele af landet for at give deres forhandlere moralsk opbakning, og de sikrede, at arbejdsgiverne forstod, at der var mange, der bakkede op om de krav, som forhandlerne bar til forhandlingsbordet. Det gav forhandlerne en særlig styrke at vide, medlemmerne var klar til at bakke op om fællesskabet.

Så mit nytårsønske vil være, at mange flere af vores fællesskaber vil tale overenskomst ude på arbejdspladserne. At folk vil give deres mening til kende på Facebook og andre medier, så vi kan sende et klart signal til vores arbejdsgivere om, at der står et stærkt fællesskab bag de kommende overenskomstforhandlinger.

Jeg vil slutte min jule- og nytårshilsen med at ønske jer alle en rigtig glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår. Må I få nogle gode og hyggelige dage sammen med jeres kære, hvor I har tid til at nyde jeres fællesskab med dem.

Vi ses i det nye år, klar til at styrke vores allesammens fællesskab.