Selvfølgelig skal vi altid have fokus på børne- og ældreområdet – og på arbejdsbetingelserne for medarbejderne i disse to sektorer. For det er helt centrale velfærdsområder i det danske samfund. Desværre har der i alt for lang tid været fortællinger om, hvordan øget tidspres påvirker områderne negativt, og der er behov for at kigge på normeringer, opgaver og arbejdspres – også som følge af øgede krav til dokumentation.

Vi behøver dog ikke kigge så langt. For vi står allerede med en oplagt løsning på hænderne, nemlig HK’erne. Det ville klæde både kommuner og regioner at tænke HK’erne ind, når det handler om at matche de stigende krav til dokumentation, registrering og skemalægning, der lige nu tager alt for mange gode ressourcer ude fra borgerne og flytter dem ind bag computerskærmen.

Netop den plads er som bekendt en absolut hjemmebane for HK’erne. Vi er uddannet til og trives med opgaver, hvor der skal dokumenteres, registreres, organiseres og lægges i skemaer. Vi er gode til at sikre en rød, administrativ tråd igennem hele junglen af lovgivning. Vi gør det samvittighedsfuldt, flittigt og i tæt samarbejde med de faggrupper, som vi kan hjælpe med at frigive til andre opgaver.

Kollegerne derude, der skal passe vores børn og pleje vores ældre, skal ikke sidde med en computer i de hænder, der er mere brug for ude hos borgerne. Lad dem udføre de opgaver, de er uddannet til, uden at de skal hænge i en klokkestreng, hvor computertid og ventende papirarbejde stresser dem unødigt.

Med andre ord: Lad nu HK’erne komme til tasterne og være en del af løsningen, når det handler om den øgede dokumentations-byrde. Vi er uddannet til det, kan lide opgaven og er gode til det.

Vi sætter en ære i at udføre det administrative arbejde med både samvittighed og respekt for, at hvert papir vi har i hænderne dækker over en borger. Over et menneske som har brug for at få den rette behandling.

I øvrigt har vores hænder den samme temperatur som alle andres hænder; vores er bare uddannet til at frigøre andre faggruppers hænder til de opgaver, som DE gør allerbedst.

Det synes vi er en god og klog arbejdsfordeling, der ikke kun kommer faggrupperne til gode. Det gør også en forskel ude hos de borgere, som det hele handler om.