MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Så skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
Medlemsudvikling og organisering
Trods de meget begrænsede muligheder for at besøge arbejdspladser og møde medlemmer og kollegaer i 2020, kunne IMI notere en medlemsfremgang ved årets afslutning. Organiser Maria Sømod Hansen fortæller.
Digitale løsninger kan også noget - selv om det aldrig bliver helt det samme, siger organiser Maria Sømod Hansen. Foto: Mark Knudsen
Ved udgangen af 2020 kunne IMI se tilbage på et år med en lille medlemsfremgang, idet vi var 32 flere fuldtidsmedlemmer, end da året begyndte. I procent er det en medlemsfremgang på 0,3 pct. To stærkt medvirkende årsager var HK's kollektive lønforsikring og muligheden for konfliktstøtte, hvilket har appelleret til nogle i forbindelse med OK20-forhandlingerne.
Trods den positive udvikling er der dog ingen tvivl om, at 2020 var et mærkeligt år. Her fortæller IMI-organiser Maria Sømod Hansen om et år med anderledes organiseringsarbejde.
Da Mette Frederiksen annoncerede nedlukningen af landet den 11. marts, gik alt først lidt i stå. Både vi, tillidsrepræsentanter og klubber skulle lige lære at navigere i det nye. Både i forhold til arbejde og til familieliv. Så i begyndelsen var der ret stille på mail og telefon. Men det gik hurtigt op for os, at vi måtte gentænkte kontakten til de tillidsvalgte. Sadle om og gøre tingene mere digitalt end vi har været vant til.
Vi har forsøgt os med mailskabeloner, som de tillidsvalgte har kunnet bruge i kommunikationen med deres medlemmer, så de kom bedst og nemmest ud til kollegerne. Det er vigtigt – især når man pludselig ikke ses så tit – at medlemmerne stadig kunne mærke deres tillidsrepræsentant. Det er for eksempel noget, vi gjorde i forbindelse med trepartsforhandlingerne.
Vi har måttet aflyse en masse arrangementer og kurser. Dog synes jeg, at fra sommer og frem er samarbejdet med de tillidsvalgte kommet stærkt igen. Vi prøver at være tilstede digitalt og se ind i de behov, som de tillidsvalgte har nu og her. Vi kan være meget mere agile og rykker meget hurtigere på at stable møder og minikurser på benene end før. Det er super fedt.
For eksempel har vi indført et digitalt tillidsrepræsentantmøde cirka en gang om måneden, som vi allerede nu efter kun to gange har oplevet rigtig fin tilslutning til. Det bliver lavet ud fra de emner, som vores tillidsrepræsentanter selv byder ind med. Det kan noget, at vi på den måde tjekker ind med tillidsrepræsentanterne en time om måneden. Og det er skønt at ”mærke” dem igen. Det er nemmere at have tid til kurser på en time eller to online end til kurser, der varer hele og halve dage. Udbyttet er selvfølgelig noget andet, hvis der er tale om et meget kortere kursus. Men begge formater kan noget.
Trods omstændighederne er vores medlemstal ikke faldet. Hvad vil du fra et organiseringsperspektiv tro, at det skyldes?
På nogle virksomheder har kollegaerne desværre mærket på egen krop, hvordan usikkerhed om hvorvidt man har et job i morgen føles, og hvor vigtigt det er at have en tillidsrepræsentant, hvis man vil kunne være med til at påvirke sit arbejdsliv. Derudover tror jeg at lønforsikringen og den faglige hjælp pludselig er blevet meget mere synlig, og man ser tydeligere fordelene ved at være i en rigtig fagforening.
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID