OK23

Sådan vil din lønseddel ændre sig med de nye overenskomster

Her kan du se, hvordan overenskomsterne helt konkret påvirker din lønseddel.

Din lønseddel vil med de nye overenskomster ændre sig på en række punkter.  Nedenfor kan du se eksempler på, hvordan det kunne se ud. Bemærk, at det er fiktive eksempler. Din lønseddel kan altså se anderledes ud.

Hvis du ikke har overenskomst på din arbejdsplads, kan overenskomsterne stadig få betydning for din løn. Det kan du læse mere om her.

Eksempel på lønsedl

De fiktive lønsedler tager udgangspunkt i en butiksansat med en fast månedsløn, der svarer til en ufaglært butiksansats mindsteløn. Længere nede i artiklen kan du se en forklaring af de enkelte punkter. 

Eksempel på lønseddel fra 1. marts 2024 (se forklaringer længere nede)

lønseddel

Sådan påvirker overenskomsten de enkelte dele af din lønseddel

Overenskomsterne på handelsområdet fastlægger ikke din løn. Nogle overenskomster har dog en minimalløn, som overenskomsten fastsætter. Det kan du læse mere om her. I eksemplet ovenfor følger medarbejderens "faste månedsløn" minimallønnen for en ufaglært på butiksområdet. Mindstelønnen stiger her med 4,5 kr. i timen i både 2023 og 2024. Dermed går medarbejderen fra en månedsløn på  20.190 kr. i 2022 til en månedsløn på 21.632 kr. i 2024 - en forskel på 1.442 kr. Du kan se minimallønssatserne i de nye overenskomster på butiksområdet her.

Det er vigtigt at forstå, at minimallønnen ikke i sig selv fastlægger, hvad man skal have i løn. Det er ikke meningen, at minimallønnen skal være den normale løn. Din løn skal bl.a. afspejle din stilling, indsats og uddannelse samt dine kvalifikationer, dygtighed, jobfleksibilitet og ansvar. For de fleste bør lønnen derfor være over minimallønssatsen, og du bør jævnligt forhandle med din arbejdsgiver om en højere løn.


Med de nye overenskomster bliver mulighederne for at forhandle løn lokalt fremover bedre. Det kan du læse om her. Vi anbefaler, at du forhandler løn mindst en gang om året, og på HK Handels overenskomster har du ret til mindst en lønsamtale om året. 

I funktionæroverenskomsterne er der minimallønssatser for unge under 18, KVU-studerende og elever. Dem kan du se her.

I butiksoverenskomsterne er der faste forskudttidstillæg. Det er tillæg, du får for at arbejde på skæve tidspunkter, og som bliver lagt oven i din normale løn. Satserne bliver med de nye overenskomster hævet. Du kan se satserne her for overenskomsterne med DEA og DIO II. Bemærk at nattillægget fra 23:00 til 6:00 (2) er højere  end aftentillægget fra 18:00 til 23:00. Servicestationerne har andre satser, som du kan finde her.

Med de nye overenskomster får du mere udbetalt i løn fra d. 1. juni 2023 ved, at din arbejdsgiver betaler en større del af pensionsbidraget. Fremover skal din arbejdsgiver betale 2% mere ind til din pensionsordning, mens du skal betale 2% mindre. Du får altså mere i lønposen, uden at det går ud over din pensionsopsparing.

Fx på butiksoverenskomsterne med DEA og og DIO II skal du fremover betale 1,8% i stedet for 3,8%  af din løn til din pensionsopsparing, mens din arbejdsgiver skal betale 9,7% i stedet for 7,7%.

De præcise procentsatser afhænger af din overenskomst. Du kan se, hvordan det ændrer sig på funktionæroverenskomsterne, der bl.a. dækker de kontor- og lageransatte, her. Hvis du er på aftalen for servicestationer med Drivkraft Danmark, kan du se satserne her.

Overenskomsterne har ingen indflydelse på, hvad du betaler i skat. Bemærk, at du ikke nødvendigvis betaler samme andel af din løn i skat som i eksemplerne. Hvor meget du betaler i skat afhænger fx af skatten i din kommune, om du har et lån, om du får kørselsfradrag, om du er medlem af Folkekirken osv. 

Eventuelle personalerabatter og kontingenter til personaleklubber bliver aftalt lokalt og er dermed ikke en del af overenskomsterne.

Med de nye overenskomster har du mulighed for at få mere udbetalt i løn ad flere veje.  Bl.a. gennem en stigning i fritvalgsordningen, en ændring i pensionsindbetalingerne, højere tillæg, højere minimallønninger og bedre muligheder for lokale lønforhandlinger. Hvor meget mere du ender med at få udbetalt i den enkelte måned afhænger bl.a. af, hvilken løn / hvilke tillæg du har aftalt med din chef, hvad du betaler i skat, og om du får udbetalt din Fritvalgs Lønkonto udbetalt løbende.

De fleste af HK Handels overenskomster indeholder en såkaldt Fritvalgs Lønkonto, som stiger fra 7% af lønnen til 9% af lønnen d. 1. marts 2024. I overenskomstaftalen med Drivkraft Danmark er der i stedet en "Særlig Opsparing", som stiger. Den kan du læse mere om her.

Du kan aftale med din arbejdsgiver at bruge Fritvalgs Lønkontoen på flere forskellige ting. Fx at få den udbetalt løbende, at få ekstra ferie eller at spare ekstra op til pension.

Dette punkt er typisk ikke med på lønsedlen. Det viser, hvor meget din arbejdsgiver reelt betaler dig i løn hver måned, når man tæller pension med. For en ufaglært butiksansat på mindstelønnen vil de nye overenskomster betyde en lønstigning på 11,2% i 2024 sammenlignet med 2022. For en faglært butiksansat på mindsteløn er stigningen 10,7%.

Nederst på din lønseddel kan du typisk bl.a. se, hvor meget du har tjent og betalt i skat i løbet af året. Du kan også typisk se, hvor meget ferie du har brugt. Nogle gange kan du også se, hvor meget ferie du har sparet op. På en af HK Handels overenskomster har du udover de fem lovbestemte ferieuger en 6. ferieuge i form af de såkaldte feriefridage. De nye overenskomster giver ikke direkte mere ferie. Du har dog mulighed for efter aftale med din arbejdsgiver at veksle fritvalg til mere ferie. Fritvalgs Lønkontoen stiger fra 7% til 9% d. 1. marts 2024.