Foråret kom pludseligt og blev lige så brat til sommer, og det er ikke kun solen på himlen og det dejlige vejr, jeg tænker på. Det var også afslutningen på vores overenskomstforhandlinger, som varmede dejligt.

Med en kort urafstemningsperiode fra den 22. til den 31. maj var det om at være hurtig på aftrækkeren og få sat sit kryds. Det var der heldigvis mange, der valgte at gøre i HK Sydjyllands område.

En stemmeprocent på 82,7 bragte os på historiske højder, og vi fik sendt et meget tydeligt signal til regeringen og Innovationsminister Sophie Løhde om, at vi ønsker en forhandlet overenskomst og ikke et lovindgreb.

Sammen med de faglige i teamet var jeg i afstemningsperioden på både korte og længere besøg på arbejdspladserne, hvor vi fik en snak om overenskomsten og fik stemmer med hjem. Nogle steder sagde vi også velkommen til nye medlemmer og var i dialog med medlemmer, der kunne tænke sig at blive tillidsrepræsentant.

Nu har vi fået vedtaget det gode resultat, som vores repræsentanter forhandlede hjem. Det er slut med demonstrationerne og fyraftensmøder om konflikt, og vi kan alle gå videre med mere dagligdags opgaver.

Flere reformer

Forandringens vinde blæser stadig, og så sent som den 3. juni kunne man læse på avisen.dk, at der er en ny sammenhængsreform på vej, men at den er udskudt til efteråret. Hovedoverskrifterne for delreformerne er afbureaukratisering, sundhed, visitation, unge, digitalisering og ledelse. Planen er at luge ud i papirbøvl og bureaukrati, og de konkrete initiativer lanceres drypvis fra august frem til oktober.

I samme åndedrag kan jeg nævne mange andre forandringer, som er varslet eller allerede i gang. For eksempel er FGU skolerne begyndt at tage form, og Statens It er ved at gøre klar til at etablere sig i Sønderborg/Augustenborg. Der er stadig brug for vores opmærksomhed.

Men uanset hvad der sker, skal vi huske på, at når vi står sammen, kan vi ændre på tingene. Det skal vi blive ved med - det er fællesskabet, der gør stærkt. Det er tid at huske, hvad vi lærte i forbindelse med overenskomstforhandlingerne.

Ferien er på vej

Solen kom altså med OK18, og den har været med os her i den spæde start på sommeren. Jeg håber, solskinnet og de blide vinde fortsætter – også i overført betydning. Ikke mindst håber jeg, at I alle husker at hive stikket ud og holde jeres sommerferie uden at tænke på arbejdet. I må ikke glemme at tage jer tid til jer selv og jeres nærmeste og få slappet af.

Jeg vil ønske jer alle en rigtig dejlig sommer.