Landbrugsstyrelsen vil de næste måneder afskedige 60-70 medarbejdere i hele organisationen ”på grund af faldende bevillinger.” Det blev meddelt i denne uge, og direktør for Landbrugsstyrelsen Jette Petersen har sagt til flere medier, at fyringsrunden med garanti også vil ramme afdelingen i Augustenborg.

Tidligere på året blev den seneste udflytning af arbejdspladser fra København ellers annonceret af regeringen med statsminister Lars Løkke Rasmussen i spidsen, og her brystede politikerne sig meget af de nye job i blandt andet Sønderjylland. Oplysningen om fyringerne blev derimod udsendt i en pressemeddelelse uden politikere.

Det er uanstændigt overfor de mennesker, som har søgt stillinger i god tro.

Landbrugsstyrelsen skulle ifølge regeringens planer flytte i alt 390 årsværk fra hovedstaden til Augustenborg og Tønder. Men styrelsen skal betale en millionregning for flytningen. Fordi regeringen vil spare 2% på finansloven hvert år indtil 2020, skal styrelsen nu sige farvel til omkring hver 20. medarbejder.

De har jo vidst, da de ikke sendte penge med, at det ville betyde nedskæringer på medarbejderstaben efter kort tid. Når staten flytter, må regeringen også sørge for, at der er råd til at løse opgaverne og sikre et rimeligt arbejdspres. Her er der sket det modsatte.

TV SYD lavede et indslag, som jeg er med i, om den uanstændige behandling.