Det er uklædeligt, at regeringen og DF soler sig i egen stråleglans med pressemeddelelser om, at 4.800 jobs nu er flyttet fra hovedstadsområdet til provinsen. De ”glemmer” at nævne, at de i skærer i andre jobs hvert år, og et antal af de udflyttede jobs er blevet lukket i de efterfølgende sparerunder.

Særligt for medlemmerne af HK Stat Sydjylland er det en sørgelig oplevelse at høre den politiske selvros, for vi kender baggrunden for den. Hvis vi ikke selv er berørt af uroen, så kender de fleste af os nogen, der er. Venner, familiemedlemmer, tidligere kolleger, naboer. Det trækker spor i hele lokalsamfundet, når der er usikkerhed om så mange stillinger, og usikkerhed har der været mere end nok af.

Første fase af udflytningen fra hovedstadsområdet har rigtignok flyttet 4.800 jobs til provinsen. Men som Danmarks Radio har afdækket i samarbejde med HK Stat, er det samlede antal statslige jobs i provinsen kun vokset med godt det halve, nemlig 2.700 i samme periode.

Det er logisk, at nettotallet er lavere, for som jeg har sagt mange gange før, er udflytningen underfinansieret. Det har betydet, at sparekniven flere steder blev fundet frem lige efter nyansættelserne, og det reducerer virkningen. Desuden har det upopulære omprioriteringsbidrag været på spil som en grønthøster, der skærer 2% af udgifterne år for år uden at de ansvarlige politikere bekymrer sig om konsekvenserne.

Statens institutioner og medarbejdere har brug for ro til at finde sig til rette efter den megen tumult, men de har fået nedskæringer og uro. I det mindste kunne regeringen have sparet dem for talmagi og smørrede grin.