Folketingsvalget

Folketingsvalget er netop afsluttet, og flertallet i regeringen har ændret sig. Tiden er nu inde til at danne en ny regering og til, at nye ministre skal udpeges. Efter den første dronningerunde er Mette Frederiksen udpeget til at forsøge at danne en ny regering.

Jeg tror, vi alle venter lidt i spænding på at se, hvordan forhandlingerne mellem Mette Frederiksen og partilederne fra alle partierne udvikler sig. Hvordan bliver den kommende regerings sammensætning, og hvilke mærkesager kommer til at fylde mest? For det er jo nu en gang sådan, at det, der bliver besluttet i Folketinget, ofte får betydning for os, der arbejder på de statslige arbejdspladser.

Her er det vigtigt for mig at understrege, at vi i HK Stat og jeg som lokalformand i HK Stat Sydjylland samarbejder med alle i Folketinget, uanset om de er menige politikere eller ministre, og uanset hvilket parti de kommer fra. For mig handler det om at tage dialogen med dem, der er interesseret i at gøre en forskel for HK’s medlemmer, ligesom det handler om at tydeliggøre, hvad Folketingets beslutninger har af konsekvenser for vores medlemmer og samfundet generelt. Her kan jeg som et eksempel nævne fastholdelsen af det forhadte omprioriteringsbidrag.

Forandringens vinde

Forandringens vinde blæser stadig, og det har betydning for mange af os. Flere institutioner er ramt at omprioriteringsbidraget, der betyder, at ledelsen på de enkelte institutioner skal reducere budgetterne år for år. Det betyder ofte reduktioner i antallet af medarbejdere og øgede opgavemængder.

Andre steder opstår der nye institutioner. For eksempel er der rigtig mange, som den 1. august begynder på deres nye arbejdsplads – en af de nye FGU-institutioner. En del af HK’erne på de nye institutioner kommer fra de tidligere produktionsskoler og fra VUC-skolerne.

Lige så sikkert og vist er det, at der i lokalerne på det tidligere Statsfængsel Møgelkær oprettes endnu en uddannelsesinstitution for fængselsbetjente.

OK18

Den underskrevne overenskomst har været længe undervejs, og en del medlemmer har ventet med ekstra længsel. Derfor var glæden også stor, da vores forbundssektorformand Rita Bundgaard kunne fortælle, at hun havde underskrevet den endelige aftale den 24. maj.

Det betød, at de op mod 7000 af HK Stats lavest lønnede medlemmer, der har ventet på at få udbetalt deres overenskomststigninger, kunne se frem til at modtage dem inden sommerferien.

Du kan læse organisationsaftalen for overenskomstperioden 2018-2021 her:

Sommeren er en kærkommen tid til egenomsorg

Solen er så småt begyndt at titte frem, og vi har haft flere solrige dage her i juni måned. Det må gerne vare ved, når ferien lige om lidt indfinder sig for mange af os.

Ferie betyder også, at vi skal huske at trække stikket fra jobbet, holde fri og koble fra. Bruge tid på noget af det, vi ikke når i hverdagen, når tiden iler, og vi også lige vil nå det næste.

Jeg vil slutte af med at ønske jer alle en forrygende dejlig sommer og forhåbentlig mange solskinstimer.