Det er en svær tid, vi går igennem i Danmark. Jeg tænker rigtig meget på jer, der yder en kæmpe indsats for at holde hjulene i gang. Både jer, der endnu møder ind på arbejde, og alle jer, der arbejder hjemmefra. I gør en kæmpe forskel. Covid-19 har skabt en alvorlig krise i Danmark, og vi ved ikke, hvornår det vender. Det er et kapløb med tiden, at vi får skærmet mest muligt.

Jeg bliver harm, når jeg hører i pressen og ser på de sociale medier, at de statslige medarbejdere er sendt hjem med løn og ikke laver noget. Men lad mig slå fast. Ja, mange af de statslige medarbejdere er sendt hjem med løn. Det er de, fordi de udfører deres arbejde hjemmefra. Det er de, fordi vores statsminister som noget at det første sendte alle de statslige medarbejdere hjem, der ikke varetager en kritisk funktion. Det er de, fordi regeringen på den måde har et ønske om at kunne udjævne smitten over en længere periode og dermed øge chancen for, at alle, der har brug for intensiv behandling, kan få den.

Ved at hjemsende så mange statslige medarbejdere som muligt kan staten fortsætte med at understøtte det private arbejdsmarked. Samtidig har regeringen gjort meget for direkte at hjælpe det private arbejdsmarked, og det er godt. Selvfølgelig skal der sættes alle de initiativer i værk, der kan sikre, at det private arbejdsmarked kan overleve i denne krisesituation, så vi undgår at samfundet generelt falder fra hinanden. Tingene hænger sammen, og det er unfair og forkert at pege fingre af statslige medarbejdere, der knokler i uvante situationer for at holde samfundet kørende.

Vi har oplevet, at der er arbejdsgivere, der har været kreative i forhold til arbejdstidstilrettelæggelsen og her har det været vigtigt for HK Stat at slå fast, at overenskomsten stadig gælder og at der ikke kan indgås aftaler lokalt. De skal ske gennem HK Stat. Det er derfor vigtigt, at du tager fat i HK, hvis du oplever noget i den stil. HK Sydjylland er åben for henvendelser på telefon og mail, og dine faglige konsulenter arbejder hjemmefra for dig.

Arbejdsmiljøet på hjemmearbejdspladsen

Det er nu et faktum, at mange statsansatte er sendt hjem og arbejder hjemmefra. Jeg har set mange kreative løsninger på indretninger af kontorer i privaten. Nogen ved stuebordet, andre ved spisebordet. Nogle stabler kasser oven på bordene for på den måde at lave et interimistisk hæve-sænke bord. Jeg har set mange kreative løsninger. Det er altafgørende, at vi alle udviser fleksibilitet i situationen, mens vi stadig passer på arbejdsmiljøet.

Samtidig med at der arbejdes hjemmefra, er der, ligesom i mange andre danske hjem, forældre, der skal tage hånd om pasning af børn, hjemmeundervisning, indkøb for deres egne forældre og meget andet. Vi må alle sno os lidt for at finde løsninger, der kan få arbejdet til at fungere, så det hele går op i en højere enhed.

Husk alligevel at holde pauser og gerne at lave noget pausegymnastik. Husk at komme ud i den friske luft og koble lidt fra.

Vi må alle tage ansvar

Jeg har den dybeste respekt for alle, der giver en hånd med i disse tider – også dem der sørger for, at vi kan blive plejet i sundhedssektoren, chaufførerne der sørger for, at varerne når frem til butikkerne og de butiksansatte, der sidder i frontlinjen og sørger for, at vi alle kan få købt ind. Når det er sagt, har jeg også brug for at understrege, at I gør en kæmpe forskel som ansatte i staten.

Det er tid til at stå sammen og udvise samfundssind på tværs af faggrænser. Kun ved at stå sammen på afstand har vi en chance for at komme igennem krisen. Jeg fik en mail forleden, der sluttede sådan her: ”Vi betaler alle en pris for, at dette skal lykkes – og det er vi jo selvfølgelig også villige til!”. Det viser, hvor vi er som medarbejdere i staten.  Og som statsministeren sagde: ” Vi skal hellere handle i dag, end fortryde i morgen”.

Pas rigtig godt på jer selv og dem omkring jer derude!