Med afgørelsen i sagen har vi nu fået rettens ord for, at de grove ytringer, vi ser flere og flere af, er ulovlige og har retslige konsekvenser. I den konkrete sag i form af otte dagbøder for chikane.

Sagen er både principiel og vigtig, fordi vi de senere år har set alt for mange og tiltagende grove eksempler på, at kommunalt, regionalt og statsligt ansatte ikke bare er blevet sat i den digitale gabestok, men også er blevet truet og chikaneret på anden vis.

Det kan naturligvis ikke være meningen, at pligtopfyldende og dygtige offentligt ansatte skal gå bange til og fra arbejde. Bange for, at det har konsekvenser, når de blot følger, fortolker og anvender den lovgivning og de regler, der udgør rammen om deres daglige arbejde – uanset hvor svært det kan være i situationer, hvor det tydeligt har personlige konsekvenser for den borger, der sidder på den anden side af bordet. For offentligt ansatte går også på arbejde for at gøre en positiv forskel for borgerne, hvor det er muligt. Der er bare situationer, hvor regel-rammen ikke giver mulighed for at gøre den forskel, som borgeren selv ønsker eller havde forestillet sig.

Det berettiger dog ikke til, at sagsbehandleren eller andre offentligt ansatte hænges ud – og slet ikke i den tone, vi alt for ofte ser. For tonen er tit hadefuld, ond og endda primitiv.

...en god anledning til at understrege, at de frustrerede borgere peger fingre af de forkerte, når de lader deres frustration ramme de offentligt ansatte. De bør søge dialogen med politikerne, der skaber de regler og rammer, som offentligt ansatte fortolker.

Med den aktuelle dom har vi fået udvidet beskyttelseszonen om de offentligt ansatte, og for HK Kommunal Midt er det samtidig en god anledning til at understrege, at de frustrerede borgere peger fingre af de forkerte, når de lader deres frustration ramme de offentligt ansatte. De bør søge dialogen med politikerne, der skaber de regler og rammer, som offentligt ansatte fortolker. Den dialog bør dog også føres med en pænere tone, end vi har set med de grove digitale chikanerier over for offentligt ansatte. De chikanerier har dommen forhåbentlig sat en (juridisk) stopper for!

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER I JOB

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.