MitID virker ikke. Hvad gør jeg?
Så skal du kontakte supporten hos MitID, da HK desværre ikke kan hjælpe dig i den situation.
Få support hos MitID
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du lave din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge MitID?
Ja, det kan du godt.
Min HK-adgangskode virker ikke (er blevet låst)
Det er kun dig selv, der kan oprette en HK-adgangskode. Hvis din adgang er låst, skal du logge ind med MitID og herefter selv oprette din HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Jeg har glemt min HK-adgangskode
Log ind med MitID, hvorefter du kan oprette en ny HK-adgangskode under 'Ny adgangskode' på Mit HK.
Det er første gang, jeg logger på Mit HK
Så har du ikke en HK-adgangskode endnu. Du skal først logge ind med MitID, og herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Skal jeg altid logge ind med MitID?
Nej, kun første gang du logger på Mit HK. Herefter kan du oprette din egen HK-adgangskode.
Kan jeg nøjes med at bruge mit MitID?
Ja, det kan du godt.
Jeg har tekniske problemer med at logge ind
Oplever du tekniske problemer med at logge ind, kan du ringe på: 4437 1563 i åbningstiden, som er 6.00-24.00
Portrætserie
I denne portrætserie kan du læse om medlemmerne, som lagde krop og ansigt til kampagnen; "HK betyder mere, end du tror" i foråret 2018. Kampagnen havde til formål at sætte fokus på den moderne HK'ers kompetenceudvikling og udviklingen på fremtidens arbejdsmarked.
I dette portræt kan du læse om Mert.
23-årige Mert Köysüren er uddannet finansøkonom og HK-tillidsrepræsentant. Han har arbejdet i det samme varehus i Ishøj i snart syv år. Han deltog i kampagnen ”HK betyder mere, end du tror” under titlen Hightech Kompetencer. Han vil bruge alle sine kompetencer.
Af Torsten Raagaard
- Vi får flere medlemmer, især unge som kan indse, at det er nødvendigt at have en fagforening. Fordi nogle gange så er der en, som skal gå op til lederne for at få nogle ting sagt, konstaterer Mert Köysüren.
Selv om det blot er 10 måneder siden, at han efter opfordring fra HK Handel Hovedstaden stillede sig til rådighed som tillidsrepræsentant for HK’erne i Bilka-varehuset i Ishøj Bycenter, så er den unge mand helt klar på det ansvar, som følger med rollen som kollegernes forbindelsesled til arbejdspladsens ledelse.
- De enkelte ledere kommer jo hen til mig, og jeg ved stort set alt, hvad der foregår i varehuset. Det har jeg pligt til at vide, og ledelsen er virkelig gode til at samarbejde, siger Mert Köysüren.
Og både det gode samarbejde med ledelsen i varehuset og den vigtige støtte fra HK Hovedstaden har gjort Mert Köysüren til en respekteret tillidsrepræsentant.
- I starten var jeg nok lidt tilbageholdende for, hvordan skulle jeg sige tingene til ledelsen. Men så var det fedt at få rådgivning fra mine gode kontakter i HK Hovedstaden, understreger han.
- Personligt har det betydet, at jeg nu tør træde frem og sige mine holdninger. Mere end før i hvert fald.
HK’s udfordring er at skaffe medlemmer
Mert Köysüren er ikke i tvivl om den største udfordring for fagforeningen HK.
- Det er at få flere medlemmer, vurderer han.
Blandt andet derfor lægger Mert Köysüren stor vægt på at organisere sine kolleger.
- Vi får nye medlemmer ved at markedsføre HK. Og nu er jeg jo ung og yngre end den hidtidige tillidsrepræsentant, så jeg har nogle andre fordele. Jeg snakker med de unge, jeg kender, og så spredes vores budskab via dem. Og de spreder budskabet videre til deres venner, lyder hans enkle opskrift på organisering.
Men ofte forsvinder de unge kolleger videre fra varehuset og på uddannelse, og det kan være udfordrende at fastholde medlemmerne.
- Det er meget svært, og det afhænger ikke af mig. Fordi der hele tiden komme mange nye, og jeg ikke har tid til at tale med alle, er det vanskeligt.
Ungdommen viser sit værd
Ind i mellem kan Mert Köysüren føle sig stillet overfor en speciel opgave, hvis en ældre kollega beder ham om råd som tillidsrepræsentant.
- Jeg føler nogle gange, de stadig ser mig som et barn, når de kommer ind til mig. De ældre tænker måske, at jeg ikke har den nødvendige viden. Men lige så snart jeg har hjulpet kollegaen gennem en sag, så begynder de at tænke anderledes og på, hvad jeg i virkeligheden kan, smiler Mert Köysüren.
- Jeg har altid kunnet anbefale rollen som tillidsmand. Det er spændende og interessant, og du kan gøre en forskel for dine kolleger. Det er dejligt at se, når de er glade.
Mert Köysüren hjælper ikke kun medlemmer af HK, understreger han. Lidt mere end 400 medarbejdere i varehuset kan faktisk bruge hans kompetencer.
- Jeg er der stort set for alle, hvis de har behov for mig. Slagterne har jo en fagforening, men ledelsen tilbyder altid, at en slagter kan få mig som bisidder, hvis det skal være, forklarer Mert Köysüren.
- Jeg kan jo ikke gøre noget, men er så bare det ekstra øre. Så hvis de har brug for en krammer, så er jeg der uanset hvad, siger han.
Uddannelsen viser fremad
Når Mert Köysüren bruger ordet markedsføring som et værktøj i organisering, er det med en vigtig indsigt fra sin uddannelse som finansøkonom. Det trækker også i den 23-årige at få gang i sin karriere som finansøkonom.
- Jeg søger indenfor mit fag og er interesseret i revision og ejendomsmæglerbranchen. Så jeg regner med, at indenfor 10 år er jeg enten revisor eller ejendomsmægler. Jeg er glad for at gå på arbejde. Men det er på tide, at jeg tager nogle nye udfordringer, siger Mert Köysüren.
Podcast-serie: Fag i forandring
Podcast-serien ’Fag i forandring’ undersøger de ændringer på arbejdsmarkedet, vi står midt i, og hvad de nye muligheder stiller af nye krav til kompetencer. Vi har spurgt en række erhvervsledere, eksperter og politikere, der hver især kommer med bud på, hvordan den fjerde industrielle revolution, platformsøkonomien og digitaliseringen bliver en naturlig del af vores arbejde.
Log ind med MitID
Du kan altid bruge dit MitID til at logge ind på HK.dk. Hvis det er første gang du logger ind, skal du altid bruge dit MitID