Det har været nogle turbulente uger, siden coronavirussen kom, og vi har alle sammen måttet lægge arbejdet om og vænne os til nye rutiner. Det er mit indtryk, at langt de fleste har fundet sig nogenlunde til rette under de nye former, og tilbagemeldingerne fra arbejdspladserne er, at arbejdet bliver gjort. Det hører vi også fra folketingspolitikerne, og det var især godt at høre, at de huskede at takke de offentligt ansatte. I bliver påskønnet for jeres evne og vilje til at løfte opgaverne, selv om de er nye og/eller i nye omgivelser.

Nu er den voldsomme omlægningsfase forbi, støvet har nogenlunde lagt sig, og vi kan begynde at se på den næste fase. Hjemmearbejde er blevet en del af hverdagen, og det kommer til at tage et godt stykke tid, før flertallet er tilbage på kontorerne igen. Lad os bruge den tid fornuftigt, det vil være min opfordring. For eksempel kan HK-medlemmer tage online efteruddannelse ganske gratis, og HK Sydjylland har lavet en omfattende oversigt over mulighederne på denne side: https://www.hk.dk/omhk/afdeling/sydjylland/online-efteruddannelse OBS: Husk at få lov af din leder.

For alle jer, der arbejder hjemme, vil jeg gerne minde jer om, hvor vigtigt det er at holde kontakten ved lige med kollegaerne. De nye, digitale løsninger bliver rullet ud til teammøder og så videre, men de kan også bruges til mindre formel kollegakontakt, så ingen bliver ensomme. Jeg har hørt om eksempler med kolleger, som facetimer eller skyper på egen telefon i frokostpausen, så den ikke bliver en alene-oplevelse. Nogle kollegaer vil måske ikke selv tage et initiativ men vil blive glade for, hvis andre tager kontakten. Brug mulighederne og stå sammen, selv om I er hver for sig.

En praktisk oplysning: Vi forventer at afholde den udsatte generalforsamling for HK Stat Sydjylland ultimo august eller september. På det tidspunkt håber vi, det vil være muligt at forsamles igen. Det glæder jeg mig til.

Pas på jer selv og hinanden.