Tegenserie af hjemmearbejdende mand der ligger i sengen med en bærbar

Illustration: Lars Andersen

Måske kender du allerede SPACE-projektet, hvor HK Kommunal sammen med forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har undersøgt, hvordan hjemmearbejde fungerer som arbejdsform.

Nu er der på baggrund af projektet kommet en spritny guide til dig, som er tillidsvalgt, hvor du med en række værktøjer kan blive skarpere på, hvad jeres behov er, og hvordan I løser dem, når kollegerne arbejder både hjemme og på kontoret.

16 værktøjer, du kan plukke i

Guiden indeholder 16 værktøjer, som I kan bruge på jeres arbejdsplads, afhængigt af, hvad jeres specifikke behov og arbejdsformer er.

Med værktøjerne kan I f.eks. få hjælp til at afklare:

  • Hvor ofte skal vi komme på kontoret?
    Få kortlagt, hvordan I foretrækker at arbejde, og hvordan I rent faktisk arbejder. 
  • Hvilke dilemmaer oplever vi særligt?
    Med en række dilemmakort kan I få talt om, hvor gnidninger og problemer opstår, så I kan spotte eventuelle uenigheder eller misforståelser.
  • Hvilke opgaver skal løses hvor? 
    Er I enige eller uenige i jeres team om, hvor opgaverne bedst løses? Det kan I få klarhed over her og mulighed for at aftale fremad, hvad I gerne vil ændre og hvordan.

Se den fulde værktøjsliste i boksen nedenfor, eller hent den nye guide her.

Guide til den hybride arbejdsplads

Forside: Guide til den hybride arbejdspladsEr du tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant?
HK Kommunal har i samarbejde med DTU udviklet 16 værktøjer, som du kan bruge på din arbejdsplads, når I gerne vil blive lidt klogere på hybridarbejde og et godt psykisk arbejdsmiljø. Der er tale om værktøjer, som du og dine kolleger kan plukke i afhængig af,  hvad I har behov for. I forskellige sammenhænge kan det også være en god ide at inddrage jeres leder – det vil fremgå under de enkelte værktøjer. Hent guiden her.

De 16 værktøjer

  • Kortlægning: Fordele og ulemper 
  • Hvor ofte skal vi komme på kontoret? 
  • Hverdagsdilemmaer og spilleregler i det hybride team
  • Hvad er vores behov? 
  • Hvem er vi? 
  • Kerneopgaven
  • Hvad skal fastholdes eller forbedres? 
  • Trivselssamtalen
  • Hvordan kommunikerer vi? 
  • Feedback
  • Hvordan taler vi om arbejdet? 
  • Hvilke arbejdsopgaver hvor? 
  • Virtuelle check-in
  • Mødekategorisering 
  • Det gode hybridmøde
  • Vejen videre.