Mand, der sidder afslappet i en sofa

Kontorassistent Kasper Engberg Nielsen overvejer i nærmeste fremtid at bruge kunstig intelligens til at lave mødereferater. En håndfuld gange om året sidder han nemlig i møder, hvor det er hans arbejdsopgave. Foto: Michael Drost-Hansen

- Min tilgang til AI er, at det er et spændende legetøj, der på sigt kan hjælpe mig. Sådan lyder det fra kontorassistent hos Dansk Sygeplejeråd Kasper Engberg Nielsen.

Han bekymrer sig ikke om, at kunstig intelligens i den nærmeste fremtid vil tage hans job.

- Først og fremmest så er AI et sted, hvor der er langt, før den kommer til at kunne arbejde alene uden overvågning. Den er rigtig god til at levere et produkt, som umiddelbart ser rigtig fint ud. Men med det samme, man begynder at grave dybere i det, så finder man ud af, at den faktisk ikke er så intelligent, som vi går og frygter. Hvis man skal tolke lidt på dens måde at levere svar på, så synes jeg bedst, at man kan beskrive det som et kvalificeret gæt, siger han.

Læs også temaartiklen om kunstig intelligens

I Kasper Engberg Nielsens stilling er arbejdsopgaverne todelt. Han servicerer medlemmer, som ringer ind med spørgsmål til eksempelvis arrangementer eller for at opdatere sine oplysninger i medlemssystemet.

Derudover sidder han med it-opgaver og support.

- Her ser jeg AI som en potentiel hjælp i fremtiden, men lige nu har jeg ikke brug for det.

Kasper Engberg Nielsen overvejer dog at bruge kunstig intelligens til at lave mødereferater. En håndfuld gange om året sidder han i møder, hvor det er hans arbejdsopgave.

- Hvis man laver kedeligt arbejde, kan AI hjælpe, så man kan lave sjovere og mere kreative opgaver, mener han.

Og så håber Kasper Engberg Nielsen, at AI kommer til at lette arbejdsopgaverne for så mange mennesker, at det på et tidspunkt kan ende ud i, at vi kan arbejde meget mindre. Som en 45-årig, der både har levet i en analog og i en digital tid, mindes Kasper Engberg Nielsen modstanden mod computeren, som han synes minder om det, vi oplever med AI nu.

- Der vil altid være modstand mod forandring, men jeg tror snart, den bliver en integreret del af vores hverdag, som vi fx bruger, når vi skal skrive festsange og taler.

Simon SchmidtArtiklen er skrevet af Simon Schmidt, som er journalist i HK Privat.
Har du kommentarer til artiklen, er du velkommen til at sende en mail til mig på simon.schmidt@hk.dk