Lene Roed. Formand for HK Kommunal

Formand for HK Kommunal, Lene Roed, er klar til at forhandle medlemmernes løn, når Forhandlingsfællesskabet denne uge skal igang med første forhandling: Foto: Tom Ingvardsen.

Efter den rituelle udveksling af overenskomstkrav er formalia nu overstået. I de kommende dage går det for alvor løs med de overenskomstforhandlingerne, mange har betegnet som de vanskeligste i mange år.

I morgen, torsdag, er banen kridtet op til den første egentlige armlægning med de kommunale arbejdsgivere i KL.

Slaget om lønnen

Forhandlingsfællesskabets formand, FOA’s Mona Striib, HK Kommunals Lene Roed og en række andre topforhandlere skal her forsøge at nærme sig en aftale om de kommende års generelle løn- og arbejdsvilkår for omkring 480.000 kommunalt ansatte.

Fredag går Forhandlingsfællesskabet på vegne af cirka 140.000 lægesekretærer, sygeplejersker, sosu’er og andre regionalt ansatte så i clinch med Danske Regioner.

I begge tilfælde forventes det afgørende slag at handle om, hvor stor den generelle lønudvikling skal være for ansatte i kommuner og regioner. Udgangspunktet for HK Kommunal og de andre organisationer i Forhandlingsfællesskabet er, at medarbejdernes realløn skal sikres og forbedres efter år med faldende købekraft.

Tillidsrepræsentanternes værdi

Derudover forventes HK Kommunals formand overfor arbejdsgiverne at fremhæve værdien af tillidsrepræsentanterne og Den Danske Model.

- Vi har nu mere end nogensinde brug for at styrke Den Danske Model, så vi fremover både centralt og lokalt finder nogle blivende, solide løsninger gennem nogle forpligtende aftaler med arbejdsgiverne. I den sammenhæng spiller vores tillidsvalgte en helt afgørende rolle, hvad enten vi skal have udmøntet lokale aftaler om fleksible arbejdstider, lokalløn, arbejdsmiljø eller kompetenceudvikling, siger Lene Roed.

Som advokater for medlemmerne og som bindeled til arbejdsgiverne bidrager de tillidsvalgte ifølge HK Kommunals formand til at smidiggøre forhandlingerne på de enkelte arbejdspladser.

- Og så bidrager modellen og de tillidsvalgte ikke mindst til den fleksibilitet, der skal til for at opbygge nogle attraktive arbejdspladser - til gavn for borgere og patienter. Vi bør gøre det klart overfor arbejdsgiverne, at tillidsrepræsentanterne er fundamentet for, at vi kan udvikle arbejdspladserne i fællesskab, siger Lene Roed.

På det kommunale område er de afsluttende forhandlinger om de generelle overenskomstkrav fastsat til weekenden den 9.-11. februar.

På det regionale område afslutter man efter planen forhandlingerne weekenden efter – den 16.-18. februar.

Artiklen er opdateret 03. januar 2024